Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.advisorVangsnes, Øystein
dc.contributor.authorLomax, Elizabeth Koren
dc.date.accessioned2017-09-29T12:39:24Z
dc.date.available2017-09-29T12:39:24Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractI denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert intervju som metode. Det er blitt gjennomført intervju med fire norsklærere som har delt sine tanker rundt det aktuelle temaet. Resultatene fra undersøkelsen viser at lærerne opplever det som utfordrende å ta i bruk det språklige mangfoldet i norskundervisningen. Ideen om flerspråklighet som ressurs ser ikke ut til å ha noen fremtredende plass i deres bevissthet, men de er samtidig opptatte av at det kulturelle mangfoldet skal synliggjøres i skolehverdagen. Noen av lærernes uttalelser kan tyde på at de ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvordan man kan ta i bruk flere språk i norskundervisningen på en hensiktsmessig måte. I tillegg viser resultatene at lærerne har en ambivalent holdning til flerspråklighet. Det kan virke som lærerne først og fremst ser på flerspråklige elever som en gruppe elever som trenger ekstra tilpasning, og ikke automatisk som en gruppe elever som sitter på en ressurs som bør utnyttes. Samtidig gir lærerne uttrykk for at visse aspekter ved det å være flerspråklig, som for eksempel å kunne dele sin kultur med andre, er en nyttig ressurs for elevgruppa.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11592
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectBilingualismen_US
dc.subjectFlerspråklighet som ressursen_US
dc.subjectBilingualism as a resourceen_US
dc.subjectMinoritetsspråkligen_US
dc.subjectFlerkulturen_US
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.titleFlerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)