Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.authorTryggstrand, Helene
dc.date.accessioned2017-10-02T08:20:28Z
dc.date.available2017-10-02T08:20:28Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne forskningen ser på hvordan lærerens bakgrunn og erfaringer kan være med på å påvirke deres holdninger til praktisk arbeid i naturfag. Det rettes også et blikk på hvilke faktorer som påvirker mengde praktisk arbeid i faget. Formålet med denne forskningen er å få en bedre innsikt i hvordan læreres erfaring og bakgrunn påvirker implementeringen av praktisk arbeid i naturfag, med utgangspunkt i lærernes holdning til denne typen arbeid. For å få svar på spørsmålet valgte jeg å gjennomføre et kvalitativt studie som tar utgangspunkt i fire intervjuer gjort på naturfagslærere som jobber i ungdomsskolen. Mitt teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i en modell som ser på hvilke faktorer som påvirker praktisk arbeid i naturfag. Denne modellen, sammen med det innsamlede datamaterialet skal til sammen kunne gi meg et svar på forskningsspørsmålene. Forskningen viser at erfaring og bakgrunn er med på å styrke lærernes motivasjon og interesse til å gjennomføre praktisk arbeid i naturfag, selv om de ikke alltid føler at de lykkes med arbeidet. Å ha en utdannelse innenfor naturfag og naturfagdidaktikk gir et større utgangspunkt for å lykkes med en praktisk naturfagsundervising, da læreren har kompetanse innenfor alle fagdisiplinene som naturfaget omfavner. Tross utdannelse og erfaring er de ytre faktorene noe som stadig vil være med å påvirke gjennomførelse av praktisk arbeid i naturfag, det er derfor viktig å skulle ta hensyn til disse i planleggingsfasen for å lykkes med den praktiske aktiviteten. Studien viser også at den største motivasjonsfaktoren for at lærere ønsker å gjennomføre praktiske aktiviteter er elevene og deres læringsutbytte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11599
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectPraktisk arbeiden_US
dc.subjectHoldningeren_US
dc.subjectNaturfagdidaktikken_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectundervisningsmetoderen_US
dc.subjectytre faktoreren_US
dc.subjectutdanningsbakgrunnen_US
dc.subjectelevaktiviteten_US
dc.subjectpraktisk aktiviteten_US
dc.subjectfagutdanningen_US
dc.subjectLektorutdanning 5.-10.trinnen_US
dc.titleEn studie om læreres holdning til praktisk aktivitet i naturfag. En forskning som tar for seg hvordan lærernes bakgrunn og erfaring er med på å påvirke den praktiske undervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)