Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorVerstad, Andrej Levin Tørkel
dc.date.accessioned2017-10-02T08:26:08Z
dc.date.available2017-10-02T08:26:08Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractProgrammering + matematikk = sant? Er en casestudie som ser på overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget. Programmering valgfag innføres som en prøveordning i ungdomsskolen, der det hevdes flere tilknytninger til matematikkfaget. Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i teorien rundt situert kognisjon, samt det Hierbert og Lefevre (1986) beskriver som konseptuell og prosedyrebasert kunnskap. Dette for å se hvordan forbindelser kan skapes mellom matematikkfaget og programmeringsfaget. Begrepet algoritme trekkes frem, både i matematikken og i programmeringsfaget, som er sentralt i studien. Ved at elevene programmerer kommer begrepet algoritmisk tankegang frem i oppgaven, der problemløsning gjør seg sentralt. I denne sammenheng har jeg valgt å trekke inn Polyas (1971) problemløsningsprosess, samt problemløsning og modellering fra Lesh og Zawojewski (2007). Prosjektet baserer seg på programmeringsspråket Scratch. For å kunne svare på i hvilken grad det eksisterer en overføringsverdi, ble datainnsamlingen delt opp ut fra rammeverket intended, enacted og attained fra til Stein et al (2007). Jeg benyttet meg av observasjon og intervju som metode for datainnsamling. Studien ble gjennomført på en programmeringsklasse, der det ble trukket ut 12 informanter, over en varighet på fire måneder. I datamaterialet kommer det frem en overføringsverdi til matematikkfaget, gjennom problemløsingsprosessen som tar sted i rundt det å lage programmeringskode. Denne prosessen kalles algoritmisk tankegang. På bakgrunn av denne prosessen gjør flere av elevene viktige forbindelser mellom matematikkfaget og programmeringsfaget, både med tanke på innhold or arbeidsmåter. Videre kommer det frem at samarbeid gjør seg gjeldene i valgfaget, noe flere av elevene fremhever verdien av.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11601
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectAlgoritmeen_US
dc.subjectProblemløsningen_US
dc.subjectAlgoritmisk tankegangen_US
dc.subjectProgrammeringen_US
dc.subjectScratchen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleProgrammering + Matematikk = Sant? En casestudie om overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)