Viser treff 160-179 av 186

    • Språkvansker i førskolealder: prognose og identifisering. Utvikling av språkvansker, og validiteten av foreldrerapportering for tidlig identifisering. 

      Martinussen, Ane Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Forskning viser at barns tidlige språkferdigheter i stor grad holder seg stabile over tid. Funn fra flere studier tyder på at rangordningen mellom barn når det gjelder språkferdigheter er konsistent over tid. Det er bred enighet i forskningsfeltet om at tidlige språkferdigheter også er viktig for senere leseferdigheter. Tidlig identifisering av barn med språkvansker vil derfor være viktig for å kunne ...
    • Studielivskvalitet i norsk høyere utdanning. En kvalitativ intervjustudie om hvordan studenter opplever studielivskvalitet 

      Aikio, Kristina Johansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-09)
      Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om studenters opplevelser av studielivskvalitet i et studieforløp. Det er utført tre individuelle intervjuer av studenter i på master- eller bachelornivå for å få et fenomenologisk innblikk i hvordan de anser studielivskvaliteten i sitt studieforløp. Studien er en replikasjonsstudie av Damsgaard (2019) studie Studielivskvalitet. Studenters erfaringer ...
    • Subtle nuances. Mindfulness 

      Tvedt, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This thesis attempts to explore a new meditation concept referred to as ‘self-clarity’ inspired by the diversity in approaching or implementing mindfulness practices, besides variations in anticipated effects derived from the practice between the East and West. Moreover, recent trends in the West show a growing interest in developing tailored mindfulness-based intervention programmes, with themes ...
    • Systemrettet arbeid. En kvantitativ studie av betingelser for systemrettet arbeid fra PP-tjenesten til barnehagene 

      Fjellstad, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)
      Denne studien handler om systemrettet arbeid fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) til barnehagene. Gjennom barnehageloven har PPT et mandat om å arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehagene, men en rekke undersøkelser viser at det arbeides mest individrettet mot enkeltbarn med spesielle behov. Gjennom mer systemrettet arbeid kan PPT bidra til god kvalitet i alle ...
    • Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen 

      Green, Tanita Anthi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-02)
      Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling. Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken. Barna i studien fikk utforske ulike ...
    • Tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos barn med annet første språk enn norsk 

      Poryadina, Arina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Dette masterprosjektet handler om tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos 5-åringer med norsk som andrespråk (L2_ sammenlignet med 5-åringer med norsk som førstespråk (L1) Datainnsamlingen skjer gjennom et kartleggingsverktøy som heter Risiko Indeks 5. Dette er et spørreskjema for barnehagelærere og foresatte som ble utviklet i «Ut med språket!»-prosjektet med det formålet å fange ...
    • Tilbaketrukne elever og hjemmeskole 

      Jamali, Masoumeh (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-08)
      Temaet for denne oppgaven er tilbaketrukken atferd og hjemmeskole under koronaperioden. Oppgavens formål er å rette fokus mot lærernes erfaringer med elever som har tilbaketrukken atferd før og under koronapandemien. Bakgrunnen er at samfunnet er raskt i endringer og alle som jobber med barn i skole og barnehage i større grad krever kompetanse for å tilrettelegge at alle elever har det bra på skole ...
    • Tilpasset opplæring for elever med utviklingsmessige språkvansker i begrepstunge fag 

      Holtet, Anita Rønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne forskningsoppgaven omhandler en kvalitativ studie hvor målet er å finne ut hvilke erfaringer lærere har med tilpasset opplæring for elever med utviklingsmessige språkvansker. Utvalget består av fem lærere på mellomtrinnet og problemstillingen er spisset til å dreie seg om begrepstunge fag. For å samle inn data har jeg benytte kvalitative intervjuer i form av semistrukturert intervju. Det ble ...
    • Tiltak for førskolebarn med spesifikke språkvansker. En systematisk oversikt 

      Haugseth, Ida Thygesen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Bakgrunn. Barn med spesifikke språkvansker er en meget heterogen gruppe som utviser en rekke ulike symptomer. Det kan være svært krevende å utforme tiltak for denne gruppa, nettopp fordi symptomene varierer fra barn til barn. Denne oppgaven forsøker å gi en oversikt over forskning på tiltak for barn med spesifikke språkvansker, og retter seg mot førskolebarn grunnet aktualiteten av tidlig innsats. ...
    • Uklarhet til Fravær: Kreativitet i Fagfornyelsen. En kvalitativ dokumentanalyse av norske utdanningspolitiske dokumenter som er tilknyttet Fagfornyelsen i perioden 2014 - 2020 

      Skytterstad, Remi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Kreativitet er en nødvendig betingelse for framgang og utvikling, både på personlig og kollektivt plan. Derfor er utviklingen av kreativitet blant barn og unge en nødvendig oppgave for utdanningssystemet. I det nye årtusenet har kreativitet fått stadig større plass i de fleste land sine læreplaner. I Fagfornyelsen framkommer det tydelig at oppmerksomheten om kreativitet også har økt i Norge. I dette ...
    • Unge læreres tenkning om pedagogikk, læring og undervisning. Hva innebærer det å være ung profesjonell lærer? 

      Borud, Knut (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven baserer seg på intervjuer med seks forholdsvis nyutdannede lærere. Den belyser spørsmål omkring deres motivasjon for å bli lærer, og undersøker hvordan de karakteriserer sin tenkning i undervisningsspørsmål. Lærerne har fortalt om sin lærerpraksis, og hvordan lærerutdanningen har vært til hjelp med å gi begreper, og både teoretisk og praktisk grunnlag for undervisningsarbeidet. ...
    • "Ungene skal bade i språket, det skal være språk hele tiden!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan spesialpedagoger og barnehagelærere i barnehagen jobber med språkstimulering for femåringer med forsinket og normal språkutvikling 

      Hansvik, Vigdis (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Problemstillingen er: ”Hva forstår spesialpedagoger og barnehagelærere med begrepene språk, språkutvikling og forsinket språkutvikling? Hvordan jobber disse med språkstimulering for femåringer i barnehagen, for hele barnegruppa og for de med forsinket språkutvikling?” Jeg har intervjuet fire spesialpedagoger og tre barnehagelærere fra ulike barnehager lokalisert i to kommuner. Metoden jeg har brukt ...
    • Universitetsstudenters tilrettelegging for læring. En kvalitativ studie som undersøker forholdet mellom studenters kunnskap og praksis angående tilrettelegging for egen læring 

      Jørgensen, André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-04)
      Dette er en kvalitativ studie med tilrettelegging for læring som tema. Og det siktes til universitetsstudenters tilrettelegging for egen læring ved bruk av strategier som tjener dette formålet. Studiens empiriske grunnlag er basert på seks semistrukturerte intervjuer av seks informanter. Studien undersøker på den ene siden, studentenes kunnskap om tilrettelegging for læring. Og på den andre siden, ...
    • "Usynlige" språkvansker i skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse om språkvansker i skolen 

      Ballovarre, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Spesifikke språkvansker beskrives som et skjult handicap i litteraturen. Det er ikke lett å se eller høre at et barn har språkvansker og det er heller ikke lett å forstå eller diagnostisere vanskene (Lian & Ottem, 2007) Vansker med språket kan ofte være mer «synlig» i førskolealder enn i skolealder. Når barn med språkvansker kommer i skolealder kan de ha utviklet et tilsynelatende godt hverdagsspråk, ...
    • Veiledning innenfor arbeidstrening. En kvalitativ casestudie av veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening 

      Fagervik, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Formålet med studien har vært å sette fokus på veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening. Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan etableres og gjennomføres et veiledningsforhold mellom leder og deltager i arbeidstrening? Forskningsspørsmålene sentrerer rundt leders opplevelse av å veilede en deltager i arbeidstrening innenfor tiltakets rammer og betingelser, samt ...
    • Verdien av et anerkjennende smil : en kvalitativ studie av vellykkede rådgivningssamtaler i videregående skole sett fra elevenes perspektiv 

      Valstad, Inger Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      En kvalitativ studie av vellykkede rådgivingssamtaler i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Oppgaven er besvart ut fra følgende problemstilling: "Hva er betydningsfullt for at en samtale mellom en elev og en rådgiver i videregående skole kan oppleves som vellykket? Spørsmålet besvares med overordnet vekt på elevens perspektiv"
    • Verdien av gårdsbarnehagen. Et kvalitativt studie av barns læring, utvikling og danning i gårdsbarnehagen 

      Beddari, Camilla Emilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre samt deltagende observasjon med barna i barnehagen. Studien legger vekt på å kartlegge hva ansatte ...
    • Vi bryr oss ikke om været så lenge vi har noe morsom å gjøre : Om barns uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen 

      Fagerheim, Erik René Larssen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Hovedproblemstilling: Hva uttrykker barn om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren? Underproblemstilling: Hvilken betydning har personalet for barnas uttrykk? Språk: Norsk bokmål Bakgrunn: Rammeplan for barnehagen gir føringer for at uteliv i barnehagen skal være en hverdagsaktivitet. Barnas uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren er ikke kjent fra ...
    • ”Vi e små, men vi e mange”. Oppdagelsen av egen samisk fortid blant ”Riddu Riđđu generasjonen” i Gàivuotna-Kåfjord 

      Lervoll, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007)
      I denne teksten søker jeg å forstå hva som ligger til grunn for revitalisering av samisk identitet blant folk som tidligere har forstått seg selv som norsk. Jeg tar utgangspunkt i egne erfaringer, og den samiske kulturreisningen som har skjedd i Nord-Troms kommunen Gàivuotna-Kåfjord de siste 30 årene. Jeg er oppvokst i kommunen, og er selv en av de kåfjordingene som har valgt å endre etnisk ...
    • «Vi har en unwritten læreplan». Aksjonslæring i skolekultur 

      Store, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      Sammendrag Denne studien tar utgangspunkt i et kollegialt samarbeid rundt læring og utvikling. Læring forbindes med mange beslektede begreper: Innovasjon, kreativitet, utdanning, kompetanseheving, konkurranse, forskningsbasert kunnskap og utdanningsledere, for å nevne noe. Studien finner sted i et lite og tett skolemiljø som jobber aktivt med læring for å frigjøre taus kunnskap og utvikle ...