Show simple item record

dc.contributor.advisorJørgensen, Eva
dc.contributor.authorSørdahl, Magnus
dc.contributor.authorStefanussen, Runar
dc.date.accessioned2018-01-18T15:37:09Z
dc.date.available2018-01-18T15:37:09Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractVårt bidrag er et rammeverk for stimuli av produktinnovativ adferd. Den eksisterende innovasjonslitteraturen preges av forskning på enkeltfaktorer, men det er begrenset med studier som søker et helhetlig bilde av hvilke ledelsesstimuli som kan utløse produktinnovativ adferd blant ansatte. I dette henseende har vi utviklet et rammeverk bestående av tre dimensjoner, herunder roller, kommunikasjon, og verktøy, hvor alle består av underfaktorer. I utforskelsen av produktinnovativ adferd ser vi på ansattes initiering, selektering, og implementering av produktinnovasjoner, hvor hver enkelt adferdstype kan indikere produktinnovativ adferd. Våre funn tyder på at ledelsen i casebedriften aktivt fasiliterte for at de ansatte skulle utøve produktinnovativ adferd gjennom autonomi. Rolledimensjonen var preget av at både ledelsen og ansatte forventet at ansatte tok eget initiativ vedrørende idegenerering. Vi så antydninger til at kommunikasjonsdimensjonen ble formet av ansattes autonomi, i den forstand at de kommuniserte slik de selv ønsket, som gjerne var ansikt til ansikt. Verktøysdimensjonen var preget av at ledelsen ikke anvendte omfangsrike verktøy for å fremme produktinnovativ adferd, og verktøyene som var tilstede var valgfrie for ansatte å anvende.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11989
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleFra kaffediskusjon til produktinnovasjon. Hvordan kan ledelsen stimulere ansatte til produktinnovativ adferd?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)