Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFoss, Lene
dc.contributor.authorBang, Kent Ove
dc.date.accessioned2018-01-18T15:45:12Z
dc.date.available2018-01-18T15:45:12Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractAkademisk entreprenørskap handler om kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner som har opphav fra akademia. Slike kommersialiseringsprosesser kan resultere i bedriftsetableringer med stort vekstpotensial og dermed også store regionale ringvirkninger. I mange tilfeller fungerer dessverre ikke disse kommersialiseringsprosessene optimalt og det kan i verste fall bety at kommersialiseringsprosessen mislykkes, eller aldri blir noe av i utgangspunktet. Enkelte universiteter tilbyr såkalte «venture creation programs», som er entreprenørskapsutdanning hvis formål er å utdanne entreprenører. Disse studentene trenger stor grad av praktisk læring for å tilegne seg kunnskapen de trenger. Akademisk entreprenørskap er derfor en arena som i utgangspunktet kan innebære at entreprenørstudenten får nødvendig praktisk læring og samtidig kan bidra som ressurs for å skape enda flere vellykkede bedriftsetableringer, eller «university spin-offs». Det foreligger svært lite kunnskap om dette samspillet. Entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap trenger derfor mer oppmerksomhet. I denne oppgaven har jeg valgt å gjennomføre en litteraturstudie av entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap. Siden lite kunnskap finnes, valgte jeg derfor å søke bredt og forsøke å finne annen forskning vedrørende andre aktørers utfordringer og problemer i akademisk entreprenørskap – i håp om at dette ville kunne bidra til å forstå mer om hvilken rolle entreprenørstudenten kan eller bør ha. Litteraturstudien viste at det definitivt er rom for at entreprenørstudenten kan bidra som en ressurs i akademisk entreprenørskap, men helst som del av et team. Nøyaktig hvordan, i hvilken fase og med hvilke oppgaver er vanskelig å konkludere med siden det eksempelvis eksisterer store variasjoner mellom akademiske entreprenørers kompetanse, hvilken komplementerende bistand som ellers er tilgjengelig og hvordan den entreprenørielle kulturen i organisasjonen er «programmert» til å danne kreative konstellasjoner med felles mål.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11992
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleEntreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap – en litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)