Blar i tittel Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk
Viser treff 163-182 av 222
-
Opplæringstilbudet til elever med utagerende atferd. Hva forteller lærerne om opplæringstilbudet til barn som viser utagerende atferd?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-12-13)Formålet med denne undersøkelsen var å få bedre innsikt i opplæringstilbudet til barn som viser utagerende atferd, og hvilke praksiser som kommer til uttrykk i skolen. På hvilke måter er viktige elementer som kan betraktes som en forutsetning for et tilfredsstillende opplæringstilbud vektlagt. Utfordringen i skolen er å få til et godt læringsmiljø for den enkelte elev, og i klassen som helhet. For ... -
Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-12)I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinn. Jeg har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen opplever det å starte opp med nye 8.trinns elever. Spørsmålene til informantene har gått på blant annet informasjonsoverføring og tidsperspektiv i overgangsprosessen. Jeg har gjort denne undersøkelsen for å finne ut om det områder i overgangsprosessen som fungerer ... -
Påvirker ordforståelse og fonologiske ferdigheter utviklingen av avkodingsferdigheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)Jeg har gjort en undersøkelse der tema er å finne ut noe om det er slik at ordforståelse og fonologiske ferdigheter påvirker utviklingen av avkodingsferdigheter. Undersøkelsen har omfattet et utvalg på fem barn. De har blitt testet med Språk 6-16 (i november i første klasse), deltestene Likheter og Ordforståelse i WISC-IV( i november i første klasse) og LOGOS ( i februar i første klasse og november ... -
Pedagogisk entreprenørskap som tilnærming til spesialundervisning. En studie om pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med generelle lærevansker
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)Dette masterprosjektet søker å finne ut av hvilke gode praktiske arbeidsmåter lærerne bruker for å tilpasse undervisningen for yrkesfagelever med generelle lærevansker. Problemstillingen har som formål å undersøke hvorvidt entreprenørskap som arbeidsmåte er en anvendt pedagogisk arbeidsmåte blant lærerne: Hvordan beskriver lærere pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med ... -
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å ... -
Pedagogisk og fysisk tilrettelegging for utagerende barn i barnehage : en kvalitativ studie av de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging for et utagerende barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05)En kvalitativ studie som omhandler et utagerende barn i barnehage og de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging. Studien er basert på personlige observasjoner i et gitt barnehagemiljø, hvor man kom frem til at de fysiske rammene som barnet befant seg i innbød til en lite hensiktsmessig tilrettelegging og opplæring for barnet. Det ble derfor bestemt at miljøet ... -
Pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-14)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder for barn i alderen 0-3 år. Problemstillingen er; ”Hva forstår barnehagelærere og assistenter med språk og språkutvikling i barnehagen?”. Undersøkelsen tar for seg teorier og nyere forskning som underbygger viktigheten av å være et godt språklig forbilde, for de minste barna i barnehagen. Forskningen belyser ... -
Positiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skole
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)«Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik: «Hvordan beskriver elever i videregående skole sin ... -
PPT og systemrettet arbeid for å redusere skolefravær
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)Denne masteroppgaven er et forskningsprosjekt som har til hensikt å få kunnskap om systematisk arbeid med mål om å forebygge og redusere skolefravær på ungdomstrinnet. Langvarig og omfattende skolefravær kan føre til alvorlige konsekvenser for elevene og deres fremtid, og på sikt gi store samfunnsmessige kostnader. PPT er en viktig del av støtteapparatet som skal bistå skolene i arbeidet med å legge ... -
Prediksjon av tidlige leseferdigheter. En kvantitativ studie.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)Sammendrag Denne studien undersøker prediktiv validitet av «Literate – screeningtest for dysleksi hos barn», som er utviklet gjennom The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD) ved UiT, Norges Arktiske Universitet. Dette gjøres ved å undersøke 1) hvor sterk sammenhengen mellom leserelaterte kognitive ferdigheter, målt med deltester fra «Literate» og ordavkoding ett år senere er, 2) hvor mye av ... -
Problematisk skolefravær - Fra vegring mot deltakelse og involvering. - I hvilken grad kan pedagogen påvirke elever med problematisk skolefravær mot en mer deltakende og involvert skolehverdag?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)Elever med problematisk skolefravær er lite synlige i skolene og samfunnet. Denne masteroppgaven retter fokus mot disse elevene og hvorvidt pedagoger kan påvirke dem mot en mer deltakende og involvert skolehverdag. For å gjøre dette har jeg valgt et litteraturstudium som arbeidsform og har sett på Antonovskys ”indivets opplevelse av sammenheng” (OAS), transaksjonsmodellen for forståelse av ... -
Psykisk helsefremmende fellesskap. En kvalitativ studie av hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap - i et psykisk helse perspektiv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)Psykisk helse i hvert møte. En kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap – i et psykisk helse perspektiv. Høsten 2017 ble revidert utgave av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gjeldende (Kunnskapsdepartementet, 2017). Blant annet sier den reviderte rammeplanen at barns psykiske helse skal fremmes i møte med barnehagehverdagen. Videre sier ... -
Psykisk uhelse i barnehage
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Denne oppgaven handler om psykisk uhelse i barnehagen. Barn som opplever uhelse i form av mindre alvorlige og/eller tilfeldige plager kan også oppleve at det strekker seg over til mer alvorlige og langvarige symptomer som oppfyller kriteriene for en medisinsk eller psykisk diagnose. Disse plagene oppstår ofte i ung alder og atferd knyttet til dette kan observeres i barnehagen. Problemstillingen ... -
Psykososialt miljø - et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Psykososialt miljø – et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Rektors arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? Det er gjort intervju av rektorer på tre ulike ungdomsskoler for å undersøke hvordan det på ledelsesnivå arbeides med tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever. Skolene har ulike tilnærminger i forhold til å imøtekomme dette. Oppgaven viser blant annet at rektors ... -
Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-04)Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to ... -
Romforståelse og matematikkvansker : kan fysisk aktivitet ha positiv innvirkning på elevers matematikkprestasjoner?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)Tema for masteroppgaven: Romforståelse er anerkjent som en kognitiv faktor som påvirker matematikkprestasjoner. All kunnskap om verden lagres som mentale representasjoner i begrepsstrukturene. Elever med matematikkvansker har ikke adekvate begrepsstrukturer i matematikk, de mangler dermed god matematikkforståelse. Forestillinger er én form for representasjon. Disse elevenes forestillinger er ofte ... -
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-13)Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var ... -
Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. ...