Now showing items 194-213 of 222

    • Spesialundervisning i praksis. En kvalitativ studie av gjennomføring av spesialundervisningen. 

      Urland, Sigrid Mathilde Bech (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Temaet for studien er gjennomføring av spesialundervisningen. Formålet med studien er å finne ut hvordan pedagogisk personell vurderer spesialundervisningen i praksis. Studien har følgende problemstilling: ”Hva vektlegger pedagogisk personell i forbindelse med gjennomføring av spesialundervisningen?” For utdypelse av problemstillingen er to forskningsspørsmål valgt knyttet til betydningen av ...
    • Språkets betydning i matematikkfaget - elevers lesestrategier og løsingsstrategier i arbeid med tekstoppgaver 

      Kubat, Zdravko (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-22)
      Studien handler om hvilke lesestrategier og løsingsstrategier elever på 5. trinn benytter seg av når de løser tekstoppgaver i matematikk.
    • Språkvansker i barnehagen. Hvordan barnehagelærere avdekker tegn til språkvansker 

      Eriksen, Charlotte Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-22)
      Denne studien handler om språkvansker, og tar for seg barnehagelæreres praksis rundt å avdekke tegn til språkvansker hos barn i barnehagen. Studien tar sikte på å belyse noen barnehagelæreres tanker og erfaringer rundt dette temaet. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om språkutvikling og språkvansker hos barn, blant annet kjennetegn for språklig utviklingsforstyrrelse ...
    • De stille barna i barnehagen 

      Iversen, Rita Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Bakgrunn: Omfanget av psykiske lidelser blant barn og unge er økende. Internaliserte vansker er et av de mest vanligste problemområde i forhold til barns sosiale og emosjonelle utvikling. Vansker som kan være vanskelig å oppdage i tidlig alder, da de kan være små, ikke har manifestet eller har utviklet seg til alvorlige vansker enda. I barnehagen er de stille barna, de som er passive, gjør lite av ...
    • De stille barnas plass i et utviklingsarbeid 

      Borch, Maren (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-12)
      Masteravhandlingen undersøker om utviklingsarbeidet «inkluderende barnehage- og skolemiljø» kan være til hjelp og støtte for de stille barna i barnehagen. Formålet var å undersøke om dette allmenpedagogiske utviklingsarbeidet kunne ha en innvirkning på de stille barnas atferd, å fungere som et spesialpedagogisk systemrettet tiltak. Problemstillingen til prosjektet er; Hvordan kan utviklingsarbeidet ...
    • Stille piker 

      Wennberg, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)
      Denne avhandlingen handler om de stille og usynlige pikene. Det er en litteraturstudie, jeg har studert andres forskning på de stille og usynlige barna, i tillegg til skjønnlitteratur. Jeg ser på noen forklaringer hvorfor noen kan bli usynlig, kategorier og hvordan rus kan brukes som en utfallsport. Bland kategoriene er barn med sosial angst og sjenanse, selektiv mutisme, ADD, hvordan mobbing kan ...
    • Tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd 

      Methi, Karina Kåsereff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Tidlig innsats har stadig fått større oppmerksomhet i oppvekstsektoren. Denne masteravhandlingen setter søkelys mot tidlig innsats i barnehagen, og herunder på barn som viser utagerende atferd. Formålet med dette forskningsprosjektet er å få en innsikt i, og å utdype kunnskapen om pedagogers arbeid med tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd. Forskningsprosjektet består av en ...
    • Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. 

      Eriksen, Line-Marie Bakkevoll; Hemmingsen, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven ...
    • Tidlig innsats og tilpasset opplæring. Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever i matematikk? 

      Didriksen, Tove Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-28)
      Problemstilling: «Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever med matematikk?». For å utdype problemstillingen benyttes følgende forskningsspørsmål: • Hva forstår lærerne med begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikkfaget? • Hvordan ...
    • Tidlig innsats ved matematikkvansker - Matematikklæreres erfaringer med matematikkvansker og regneprøven 

      Tønnessen, Ida Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-10)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan kan matematikklæreren bidra til tidlig innsats for elever med matematikkvansker?» Jeg har i studien hatt et særlig fokus på obligatorisk kartleggingsprøve i tallkunnskaper og regneferdigheter for 2. trinn (Regneprøven). For å utdype problemstillingen ble tre forskningsspørsmål formulert: Hva er lærerens erfaringer med Regneprøven? Hva legger læreren i begrepet ...
    • Tilpasset opplæring : Samisk som andrespråk i grunnskolen 

      Klemetsen, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-16)
      Fokuset ligger på erfaringene til samisklæreren som underviser i samisk som andrespråk utenfor de samiske kjerneområdene.Hvilke faktorer ser lærerne må være oppfylt for at de skal få til en best mulig samiskundervisning i de kommunene og hvordan tolker de metodene de bruker i undevisningen.
    • Tilpasset opplæring for alle : tilrettelegging av opplæringa for elever med lærevansker 

      Pedersen, Reidun Marie; Solvoll, Trine Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring. Vi har tatt utgangspunk i elever med lærevansker, og som av den grunn mottar spesialundervisning i skolen. Problemstillingen vår har som målsetting å søke svar på om elever med lærevansker får en tilpasset opplæring, og hvordan opplæringen tilrettelegges for dem. Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den ...
    • Tilpasset opplæring i lesing. En kvalitativ studie av hvordan kartleggingsprøven i lesing påvirker pedagogisk praksis i en videregående skole. 

      Nilsen, Ruth lillian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-15)
      Masteroppgaven handler om forholdet mellom kartleggingsprøven i lesing og tilpasset opplæring. Ved hjelp av fire forskerspørsmål prøver jeg å danne meg et nyansert bilde av hvilke praksiser som gjelder i en videregående skole. Nyanseringen går ut på å avklare hvilke erfaringer og oppfatninger som er gjeldende rundt begrepene lesing, læringsstrategier, tilpasset opplæring og vurdering. I arbeidet med ...
    • Tilpasset opplæring og utagerende atferd. 

      Pedersen, Sebastian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Masteroppgaven fokuserer på hvorfor den vide forståelsen av tilpasset opplæring kan forebygge utagerende atferd. Studien er rettet mot elever i grunnskolen. Hovedformålet med studien er å se på hvordan skolen i dag kan forebygge mer av ett av de mest omfattende problemene i norsk skole. Problemstillingen ble derfor: «Hvorfor kan den vide forståelsen av tilpasset opplæring forebygge utagerende ...
    • Tilpasset opplæring- Et urimelig krav for nyutdannede lærere i møte med praksis? 

      Sandvær, Joakim Hopaneng (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-24)
      Denne kvalitative masteroppgaven bygger på prosjektet Relemast, som er en forkortelse for relevant master utdanning for grunnskolelærere. Relemast er en longitudinell studie som har samlet inn data siden 2015. De 44 nyutdannede lærerne som utgjør datagrunnlaget for prosjektet Relemast, ble først intervjuet når de var studenter, deretter når de hadde levert masteroppgaven, etterfulgt av å være i ...
    • Tiltak for ekspressive språkvansker hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ vokabularintervensjonsstudie 

      Konradsen, Lisbeth; Mikalsen, Monika (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-19)
      Barn med utviklingshemming har reduserte kognitive og adaptive ferdigheter (WHO, 2019), noe som videre påvirker språklige ferdigheter (Esbensen & MacLean Jr, 2017). Vansker innenfor ulike områder av språket er vanlig, og variasjonen i gruppen er stor. Innenfor språkets områder regnes vokabular å være en nøkkelferdighet som kan ha betydning for utvikling også på andre språk- og utviklingsområder ...
    • Tiltaksarbeid mot mobbing i barnehagen. Hvilke tiltak benyttes i arbeidet mot mobbing? 

      Enoksen, Martin Oxlund (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne studien handler om tiltaksarbeid i barnehagen og hvordan stanse og forebygge mobbing blant barnehagebarn. Målet med studien er å belyse hvilke tiltak barnehagelærerne benytter seg av i arbeidet mot mobbing og hvordan de selv ser på begrepet mobbing i en barnehagekontekst. I denne studien ble det anvendt en kvalitativ metode der informantene ble intervjuet om deres erfaringer rundt mobbing i ...
    • Tourettes syndrom i skolen. En kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom 

      Thronæs, Nina Torheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. Innsamling av datamateriale ble gjort ved bruk av kvantitativ metode i form av spørreskjema (survey) og datamaterialet er basert på svar fra N=50 med Tourettes. Deskriptiv statistikk i form av frekvensanalyser og prosentfordeling, ANOVA-analyser og regresjonsanalyser ...
    • Trafikkopplæring for elever med sosiale vansker. Gis det noen form for spesialundervisning innenfor trafikkopplæring til elever med sosiale vansker? 

      Birkeland, Toril Fagerli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven handler om hvorvidt elever med sosiale vansker får noen form for tilrettelagt undervisning innenfor trafikkopplæring. For å finne ut det har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet tretten trafikklærere. Spørsmålene som har blitt stilt er hvorvidt trafikklærerne tilrettelegger undervisningen spesielt ut i fra disse elevenes behov. Sosiale vansker i denne ...