• Problematisk skolefravær - Fra vegring mot deltakelse og involvering. - I hvilken grad kan pedagogen påvirke elever med problematisk skolefravær mot en mer deltakende og involvert skolehverdag? 

      Kristiansen, Linda Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)
      Elever med problematisk skolefravær er lite synlige i skolene og samfunnet. Denne masteroppgaven retter fokus mot disse elevene og hvorvidt pedagoger kan påvirke dem mot en mer deltakende og involvert skolehverdag. For å gjøre dette har jeg valgt et litteraturstudium som arbeidsform og har sett på Antonovskys ”indivets opplevelse av sammenheng” (OAS), transaksjonsmodellen for forståelse av ...
    • Vi sees på Facebook: vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Internett 

      Bondarenko, Elena V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-04)
      Temaet for denne oppgaven er vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Facebook. Vennskapsforhold mellom ansatte og brukere er et komplisert tema, som inkluderer både etiske og psykologiske spørsmål. Studier viser at ansatte har forståelse over sin egen rolle i samhandling med brukere på arbeidsplass. Hva skjer med forståelse av sin rolle hos ansatte når samhandlingen ...
    • Tidlig innsats ved matematikkvansker - Matematikklæreres erfaringer med matematikkvansker og regneprøven 

      Tønnessen, Ida Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-10)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan kan matematikklæreren bidra til tidlig innsats for elever med matematikkvansker?» Jeg har i studien hatt et særlig fokus på obligatorisk kartleggingsprøve i tallkunnskaper og regneferdigheter for 2. trinn (Regneprøven). For å utdype problemstillingen ble tre forskningsspørsmål formulert: Hva er lærerens erfaringer med Regneprøven? Hva legger læreren i begrepet ...
    • Inkludering i barnehage i Norge og Russland : en komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage 

      Poryadina, Arina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-14)
      Inkludering i Norge og Russland. En komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage. Formålet med min oppgave er å gjøre en kvalitativt orientert sammelignende studie av forestillinger om fenomenet inkludering blant norske og russke barnehagelærere. Oppgaven forsøker å gi et bilde på hvordan det arbeides med inkludering i forsjellige ...
    • Hvordan blir undervisningen lagt til rette for de spesielt flinke elevene i småskolen? 

      Brox, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Etter mine erfaringer i skolen mener de fleste lærerne at tilpasset opplæring er viktig, men at det på samme tid er vanskelig å få omsatt dette i praksis. Etter min mening er det utfordringer med tilpasset opplæring både for de svake og for de spesielt flinke elevene fordi lærere ofte ser at elever faller igjennom Når man snakker med lærere oppgir de ofte ressursmangel som grunn for at det er vanskelig ...
    • Estetiske fags betydning for læring og dannelse. Hvordan kan lærere bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen? 

      Monsen, Lin-Ingvild Holmgren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Gjennom min master oppgave i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring, har jeg sett på estetiske fags betydning for læring og dannelse. Jeg har ønsket å finne ut noe om hvordan lærere kan bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen. Jeg har sett på hvordan de estetiske fagene kan fremme inkludering og skape motivasjon, og styrke elevenes selvbilde som en del av dannelsesprosessen. ...
    • Tilpasset opplæring : Samisk som andrespråk i grunnskolen 

      Klemetsen, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-16)
      Fokuset ligger på erfaringene til samisklæreren som underviser i samisk som andrespråk utenfor de samiske kjerneområdene.Hvilke faktorer ser lærerne må være oppfylt for at de skal få til en best mulig samiskundervisning i de kommunene og hvordan tolker de metodene de bruker i undevisningen.
    • "Den største gaven jeg kan gi mine elever, er at jeg ser, hører og forstår dem". Lærerens rolleforståelse av krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst 

      Gudmundsen, Anja Merete Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-01-17)
      Denne avhandlingen omhandler pedagogers arbeid med kriserammede elever. På skolen oppholder det seg til en hver tid elever som har opplevd kriser i livet. De dramatiske hendelsene kan skape negative reaksjoner hos eleven, noe som endrer elevens læringsforutsetninger ved at elevens kapasitet til å lære reduseres. Slike pedagogiske konsekvenser må lærerne forholde seg til og legge opp undervisningen ...
    • "Vi er like mye sosialarbeidere som lærere": Pedagogers opplevelse av å kunne ivareta psykisk helse hos barn og unge med flyktningbakgrunn 

      Skogstad, Julie Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-02-01)
      Bakgrunn, formål og problemstilling: Forskning viser at psykiske plager og lidelser er en av de største helsemessige utfordringene vi står overfor i samfunnet vårt. Konsekvensene for den enkelte som rammes, kan vise seg i form av funksjonsnedsettelser på flere livsområder. I tråd med regjeringens satsing på psykisk helse hos barn og unge, har skolen blitt utpekt som en viktig forebyggingsarena. ...
    • Arbeid med barn med særskilte behov og barn i krise; En kvalitativ studie i en SOS-barnehage i Sør-Afrika 

      Meyer, Christel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en beskrivende kvalitativ studie av lærerrollen i en SOS-barnehage som har mange års praktisk erfaring med å arbeide med barn som har blitt forlatt, utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, barn som er berørt av rusmisbruk og HIV/AIDS i nær familie. Oppgaven omhandler lærernes opplevelse av sin egen rolle og rammene rundt barnehagen i arbeid ...
    • "Hvordan opplever styrere i tre barnehager det å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen?" 

      Kjæreng, Mette Skansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Oppgaven har som tema sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. Jeg har undersøkt hvordan styrere i tre barnehager opplever det å kunne avdekke sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. For å bli mer spisset har jeg har valgt å se om styrerne ser på språkvansker og sosiale og kulturelle forskjeller i lys å av å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen. ...
    • Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. 

      Eriksen, Line-Marie Bakkevoll; Hemmingsen, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven ...
    • Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon? 

      Martinsen, Bente Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-13)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon». Jeg har i studien hatt spesiell fokus på kommunikasjon som skjer rundt det faglige i klasserommet, og har begrenset studiene til å se på kommunikasjon i form av spørsmål, svar og kommentarer. Skolen hvor jeg fikk anledning til å gjennomføre mine observasjoner ...
    • Motivasjon og læring. En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring 

      Simensen, Birgit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring.
    • Å formidle et fagstoff. Hvordan kommunisere og anskueliggjøre et tema i undervisning. 

      Larsen, Maud-Erna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      Masteroppgaven omhandler fenomenet "formidling av fagstoff og gir et lite bilde om - Hvordan kommunisere og anskuliggjøre et fagstoff i faget naturfag på ungomsskolen. Jeg har observert en lærer i undervisning der jeg har sett på hvilke språk - og handlingsvalg læreren gjør i praksisfeltet. Oppgaven omhandler og hvilke didaktiske refleksjoner som ligger til grunn for valg og differensieringstiltak ...
    • Inkludering i skolen? - kan elevene sies å være inkludert i et segregert tilbud? 

      Nilsen, Linda Flage (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-29)
      Skolen har vært med på mange endringer opp gjennom tidene, og endringene har vært store. Vi har vært gjennom en tid der noen ble ekskludert fordi de ikke ble ansett som utdanningsdyktige, til en tid der alle skulle integreres i den ordinære skolen, til der vi er i dag. En inkluderende skole. En skole der det skal være plass til alle, der alle kan få utvikle seg ut fra sine behov og forutsetninger. ...
    • Barn med minoritetsspråklig bakgrunn og språkvansker. Et kvalitativt studie av barnehagelæreres erfaringer. 

      Johansen, Ann Bente (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      Problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelæreren i barnehagen av språkvansker blant barn med minoritetsspråklig bakgrunn? Språkvansker omtales gjerne som en skjult vanske, i og med at vanskene ofte avdekkes og kartlegges sent. Likevel er språkvansker et relativt vanlig problem blant barn i førskolealder. I styringsdokumenter knyttes tidlig innsats opp mot barn med minoritetsspråklig ...
    • Bedre læringsmiljø! Hvordan? En studie av hvordan lærere tenker at de arbeider for å skape god relasjon til sine elever. 

      Sandberg, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      En studie av tre læreres subjektive oppfattelse av hvordan de arbeider med lærer-elev relasjon begrenset til; lærers syn på relasjon i forhold til god klasseledelse, lærers støtte av elever, lærers oppfattelse av sin rolle i forhold til elevenes trygghet og tillit, elevenes motivasjon og engasjement i egen læring, og om lærere/skolen har relasjon som tema på felles arbeid. Studien er kvalitativ ...
    • Samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom. En kvalitativ studie av hva fagpersoner forteller om planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom 

      Jensen, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      Denne oppgaven er skrevet ut fra problemstillingen: Hvordan beskriver fagpersoner planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom? Den belyser teori om Aspergers syndrom, effekt av samtalegrupper samt andre viktige forhold i tilknytning til samtalegruppe, som kommunikasjon, veiledning og psykoedukasjon. Fire informanter fra nettverket «Nasjonalt ...
    • Ungdom i sorg og krise, og tanker om å bli ivaretatt av skolen når kriser rammer 

      Olsen, Ann-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-07-03)
      Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Problemstilling: Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Hypotese: Jeg har en følelse av at lærerne synes det er vanskelig og møte sørgende barn, og at lærerne har for lite kompetanse til å møte elevene når disse situasjoner oppstår.