Show simple item record

dc.contributor.advisorHåkon Rune, Folkenborg
dc.contributor.authorChristensen, Anders Bergheim
dc.date.accessioned2018-03-12T07:19:30Z
dc.date.available2018-03-12T07:19:30Z
dc.date.issued2017-11-01
dc.description.abstractDenne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?» og «Blir naturgeografien bortprioritert i samfunnsfaget av lærerutdanningen, lærerne eller skolemyndighetene?». Bakgrunnen for undersøkelsen er at jeg selv ikke opplevde naturgeografiens tilstedeværelse i samfunnsfaget. Jeg ønsket derfor å se nærmere på hvordan denne deldisiplinen realiseres av samfunnsfaglærere. Undersøkelsen benytter seg av både kvalitativt intervju og kvantitativ spørreundersøkelse som metoder for datainnsamling. Gjennom analysearbeidet kom jeg frem til at fokuset rundt naturgeografi var tilstede. Det var likevel ikke særlig sterkt fokus på naturgeografi for å oppnå samfunnsfaglig forståelse. Naturgeografi blir brukt i en egen bolk, og læreres egeninteresse og utdanningsbakgrunn påvirket vektleggingen i samfunnsfag. Fagkompetanse til informantene var ikke preget av geografi, som dermed ble utslagsgivende. Resultatet fra studiet indikerer at lærere i samfunnsfag bruker naturgeografien. Faktorer som fagkompetanse, fagdidaktikk og forståelse av lærerplanen påvirker bruken av denne delen av geografi i skolen. Det fremkommer at naturgeografi blir satt i en egen bolk i undervisningen i samfunnsfag og brukes ikke ofte som et verktøy for å skape samfunnsfaglige forståelse, Lærernes egen utdannelsen innenfor geografi oppleves som lav. Dermed blir grunnlaget for å vektlegge noe man har liten erfaring med tilsvarende liten. Studie- og vitenskapsfag har liten påvirkning for læreres vektlegging av naturgeografi, og dette får utslag i skolefaget. Ved at man ikke vet helt klart hvor denne delen av samfunnsfag skal brukes gjør man fagdidaktiske valg om å sette det i en egen bolk eller i andre fag i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12281
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectLru-3905en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleNaturgeografi i samfunnsfag. På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)