Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaugesten, Marianne
dc.contributor.advisorNordbakke, Monica
dc.contributor.authorHansen, Monica Nymoen
dc.date.accessioned2018-04-10T08:26:53Z
dc.date.available2018-04-10T08:26:53Z
dc.date.issued2017-10-27
dc.description.abstractEt VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er det sentrale i studien. Matematisk modellering er et annet aspekt som belyses. Dette har sammenheng med at regning som grunnleggende ferdighet har som målsetning å legge til rette for anvendelsen av matematikken ved å ta utgangspunkt i det enkeltes fags kontekster. Den teoretiske rammen for denne studien er sosialkonstruktivistisk, og gjennom en sosialfenomenologisk tilnærming ønsker jeg å forstå de sosiale fenomenene med utgangspunkt i lærernes egne perspektiver. Det er lærergruppen som helhet jeg har forsket på. Gjennom teorien belyser jeg to hovedområder – Regning som grunnleggende ferdighet og Lesson Study. Analysen av funnene viste at det i løpet av satsingsperioden hadde skjedd en utvikling i bevisstgjøringsprosessen omkring regning som grunnleggende ferdighet. Det var blitt en tydeligere forståelse av regning som anvendelse av matematikk i fagene. Funnene viste også at bevisstgjøringen omkring matematikkfagets ansvar og forståelsen av regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, ikke var helt forstått. I forhold til matematisk modellering, gjennom den helhetlige problemløsningsprosessen viste funnene at det ikke er alle deler av prosessen eller ferdighetsområdene som er tilstrekkelig vektlagt. I datainnsamlingen har jeg hatt både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Gjennom observasjon, fokusgruppeintervju, veiledningssamtaler og spørreundersøkelser har målet vært å få en dyptgående innsikt i fokusområdet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12507
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectRegning som grunnleggende ferdigheten_US
dc.subjectSkolebasert kompetanseutviklingen_US
dc.subjectLesson Studyen_US
dc.subjectUngdomstrinn i utviklingen_US
dc.subjectMatematisk modelleringen_US
dc.subjectMatematisk kompetanseen_US
dc.titleEt VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel