Show simple item record

dc.contributor.authorEriksen, Liss Trine
dc.contributor.authorBongo, Berit Andersdatter
dc.contributor.authorMehus, Grete
dc.date.accessioned2018-05-02T13:22:10Z
dc.date.available2018-05-02T13:22:10Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractBakgrunn: <br> Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. <br>Metode:<br> I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom er vektlagt. <br>Funn: <br> De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold. Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske området har ikke litteratur på samiske kulturforhold. <br>Konklusjon:<br> Det er manglende fokus på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan.en_US
dc.descriptionAccepted manuscript version. Published version available in: <a href=http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06> Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. </a>en_US
dc.identifier.citationEriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1464406
dc.identifier.doi10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
dc.identifier.issn1892-2678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12677
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofEriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/20526>https://hdl.handle.net/10037/20526</a>.
dc.relation.journalNordisk sygeplejeforskning
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200en_US
dc.titleUrfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record