Show simple item record

dc.contributor.advisorNerskogen, Even
dc.contributor.authorThelle, Camilla
dc.date.accessioned2018-05-23T12:33:36Z
dc.date.available2018-05-23T12:33:36Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractSammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og studenter er intervjuet. Hensikten har vært å belyse hvordan en kunnskapsorganisasjon lærer i vår tid, og eventuelle årsaker til forskjeller innad i organisasjonen. Teori som er brukt er hentet fra forskere som har studert læring i organisasjoner i praksis, og som vektlegger ledelse sammen med den tause kunnskapens betydning for innovasjon (Catrine Filstad, Lærende organisasjoner, 2010) (Bernard M. Bass, 1990) (Eirik Irgens, 2011) (Oscar Amundsen og Trons Kongsvik, 2016). Det er 1400 sykepleiere totalt i UNN Tromsø pr i dag. 31 fagutviklingssykepleiere har sammen med deres nærmeste leder, ansvar for å tilrettelegge, planlegge og gjennomføre arbeid inne læring og kunnskapsutvikling i sykepleie for kollegaer og studenter (Stillingsinstruks UNN fagutviklingssykepleier, 2012). Pr i dag innehar disse sykepleierne organisasjonens høyeste formelle kompetansen i faget, men ikke den formelle myndigheten til å ta avgjørelser innenfor sitt fagfelt. Det varierer hvordan dette løses i praksis. Sykepleiere som har spesialisert seg bruker styrende dokumenter aktivt, slik det passer for dem. De lager også stillingsbeskrivelser for fagutviklingssykepleiere i UNN, og opplever en sterk læringskultur i sin klinikk. Ledere har tillit til at fagutviklersykepleierne i UNN Tromsø tar ansvar, og gjør jobben på en tilfredsstillende måte, og fagutviklingssykepleierne uttrykker tillit til nærmeste leder. Som suksesskriterier kommer tillit langt foran lik tolkning av styrende dokumenter. Tid trekkes frem som et problem i den ene klinikken, som også har mangel på sykepleiere. Mange slutter mens endringer pågår, og erfaringsmessig tar det opptil tre år å bygge opp den tapte kompetansen med det fulle kjennskapet til fagområdene, og trygghet til å handle i akutte situasjoner. E-læring og internundervisning oppleves som vanskelig å få tid til når det er når det er mangel på sykepleiere. Studentene er positive til å lære i praksis, men får en følelse av å være i veien når det er høyt tempo. De lærer best mens de er alene med pasientene, og når de får tid til å reflektere over situasjoner i etterkant sammen med en erfaren sykepleier. De ønsker mer tid til slike samtaler. Den ene klinikken ønsker flere sykepleiere for frikjøp av tid til kunnskapsutvikling innen sine mange fagområder. Oppsummert er aspektet tid, verdien tillit og språk i styrende dokumenter vektlagt i analysen av læringskulturen på UNN.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12774
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901
dc.subjectOrganisasjon og ledelseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleHvordan lærer vi nå?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)