Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeum, Maren
dc.contributor.authorBragstad, Line Kildal
dc.contributor.authorGlavin, Kari
dc.date.accessioned2018-06-06T10:17:40Z
dc.date.available2018-06-06T10:17:40Z
dc.date.issued2017-11-24
dc.description.abstractBakgrunn: <br>Helsesøsteryrket er i stadig utvikling og må tilpasses nye satsingsområder, nye faglige krav, nye oppgaver og mer ansvar.<br> Hensikt:<br> Hensikten med studien var å kartlegge 1) hvilke kunnskapskilder helsesøstre benytter i praksis, 2) hvilke ferdigheter helsesøstre har i å nne og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, 3) hvilke hindre helsesøstre møter når de skal finne og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, og 4) hva som påvirker ferdighetene i å vurdere forskningsbasert kunnskap.<br> Metode: <br>Studien er en tverrsnittsstudie der 708 helsesøstre besvarte et nettbasert spørreskjema. Vi benyttet statistiske analyser for å undersøke bruken av kunnskapskilder og faktorer som kan påvirke ferdigheter i å vurdere forskningsbasert kunnskap.<br> Resultater:<br> Nasjonale retningslinjer, kunnskap fra helsesøsterutdanningen, personlig erfaring og kommunens retningslinjer var de mest brukte kunnskapskildene. De største hindringene de oppga, var for lite tid til å finne forskning og utfordringer med å forstå engelskspråklige artikler. Helsesøstrene vurderte at de i stor grad var kompetente til å finne og vurdere nasjonale retningslinjer, men i mindre grad kompetente til å vurdere forskningsbasert kunnskap. Helsesøstre med mastergrad og helsesøstre i fulltidsstilling hadde signikant høyere odds for å vurdere seg selv som kompetente til å vurdere forskning. <br> Konklusjon: <br> Nasjonale retningslinjer er helsesøstrenes mest brukte kunnskapskilde. For å kunne ha en kunnskapsbasert yrkesutøvelse må helsesøstre ha kompetanse til å vurdere anbefalingene i nasjonale retningslinjer sammen med andre kunnskapskilder. Et fremtidig nasjonalt kompetanse- og utviklingssenter for helsestasjons- og skolehelsetjenesten vil kunne spille en viktig rolle for å implementere nasjonale retningslinjer og kvalitetssikre lokale prosedyrer i kommunene. en_US
dc.descriptionSource at: <a href=http://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64242> http://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64242 </a>en_US
dc.identifier.citationWeum, M., Bragstad, L. K. & Glavin K. (2017). Hvordan helsesøstre bruker kunnskapskilder. Sykepleien Forskning, 12, 1-22. 10.4220/Sykepleienf.2017.64242en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1520344
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2017.64242
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12834
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk sykepleierforbunden_US
dc.relation.journalSykepleien Forskning
dc.relation.urihttps://sykepleien.no/sites/default/files/pdf-export/pdf-export-64242.pdf
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Library and information science: 320en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en_US
dc.titleHvordan helsesøstre bruker kunnskapskilderen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel