Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Synnøve
dc.contributor.authorZahl, Christina
dc.contributor.authorJakola, Katharine
dc.date.accessioned2018-06-27T13:29:44Z
dc.date.available2018-06-27T13:29:44Z
dc.date.issued2018-05-02
dc.description.abstractHva påvirker det lokale handlingsrommet når skoleeier skal kontrollere at skolene oppfyller regelverket? Det er problemstillingen som belyses i denne oppgaven med støtte i teorier om New Public Management, offentlige organisasjoners organisering og handlingsrom. Tema for studien er skoleeiers forsvarlige system etter opplæringsloven § 13-10. Denne bestemmelsen pålegger skoleeier å føre kontroll med sine virksomheter slik at regeletterlevelse sikres. Skoleeier er gitt et lokalt handlingsrom for å utforme sitt eget forsvarlige system, forutsatt at noen minstekrav er oppfylt. Faktorer som kan tenkes å påvirke dette handlingsrommet er i litteratur og statlige styringsdokumenter identifisert som størrelse og organisering, kapasitet, kompetanse og politiske føringer. Formålet med denne studien er altså å undersøke om våre respondenter også opplever at disse faktorene påvirker handlingsrommet når skoleeier skal oppfylle lovkravet i § 13-10, og hvilken rolle spiller tilsyn og statlige virkemidler i denne sammenhengen? Vi har gjennomført en fenomenologisk studie ved hjelp av kvalitativ undersøkelse, der fire skoleeiere er intervjuet i et semistrukturert intervjuopplegg. Funnene i studien er i stor grad sammenfallende med hva tidligere undersøkelser har avdekket, men kapasitet i form av tid peker seg ut som den viktigste variabelen når skoleeier beskriver sitt lokale handlingsrom. Dette gjelder særlig for «små» kommuner som er organisert som «to og en halv-nivåkommuner».en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13031
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectHandlingsromen_US
dc.subjectForsvarlig systemen_US
dc.subjectSkoleeieren_US
dc.subjectRefLexen_US
dc.subjectTilsynen_US
dc.title"Men vi skal jo følge opp - og det er det som er problemet" - Forsvarlig system med lokalt handlingsromen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)