Show simple item record

dc.contributor.advisorBorge, Baard Herman
dc.contributor.authorMoxnes, Rasmus Andreas
dc.contributor.authorMorén, Johanne Andrea
dc.date.accessioned2018-06-29T14:11:11Z
dc.date.available2018-06-29T14:11:11Z
dc.date.issued2018-05-27
dc.description.abstractI denne oppgaven tar vi for oss i hvilken grad forutsetningene lå til rette for en vellykket implementering av utdanningsreformen i Forsvaret. Med utgangspunkt i organisasjonsteori om endringsprosesser sett i lys av bakgrunnen for reformen og våre egne erfaringer som forsvarsansatte, har vi utarbeidet fire hypoteser som danner grunnlag for analysen. Vår første hypotese er at organisasjonsmedlemmene ikke ser behovet for en utdanningsreform. Den andre er at det ikke er utviklet og kommunisert noen klar visjon for reformen til Forsvarets ansatte. Vår tredje hypotese er at det ikke er etablert noen maktkoalisjoner i forbindelse med reformen, og den fjerde og siste hypotesen er at det er stor motstand mot blant organisasjonsmedlemmene og at det er gjort lite for å redusere denne. Studien er gjennomført med bruk av kvalitativ metode, og vi gjennomførte 6 semistrukturerte dybdeintervjuer med personer i både sentrale lederposisjoner og arbeidstakerorganisasjonene. Informantene har gjennom sine relevante roller i organisasjonen representert ulike syn på reformen for å danne grunnlag for en nyansert analyse. Våre funn styrket delvis våre hypoteser. Analysen viser at det ikke er en utbredt forståelse for en utdanningsreform i Forsvaret og at både ansatte i organisasjonen og eksterne aktører var fornøyd med den gamle utdanningsordningen. Det er som antatt heller ikke kommunisert en visjon for reformen, og det man har å strekke seg etter er økonomiske rammer og retningslinjer. Analysene viser at det er dannet ulike grupper som kan ses på som maktkoalisjoner så hypotese 3 ble derfor svekket. Motstanden mot reformen ser ut til å være stor og noen tiltak er gjort for å prøve å redusere denne; blant annet har ledere på ulike nivåer vært bevisst måten de fremsnakker ordningen på og gjort sitt ytterste for å forankre denne og spre informasjonen intern i sine avdelinger. Våre funn tilsier at forutsetningene for en vellykket implementering av utdanningsreformen i liten grad er tilstede. Det er stor motstand i organisasjonen, som i hovedsak skyldes mangel på forståelse for en radikal utdanningsreform, og i tillegg frykt og bekymringer for at utdanningen til Forsvaret vil bli drastisk svekket.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13080
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectOrganisasjonsendringen_US
dc.subjectReformen_US
dc.subjectImplementeringen_US
dc.subjectUtdanningsreformenen_US
dc.subjectForsvareten_US
dc.subjectEndringsledelseen_US
dc.subjectMotstanden_US
dc.subjectMaktkoalisjonen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleUtdanningsreformen: Økonomisk gevinst eller operativ effekt? En kvalitativ studie av implementeringen av utdanningsreformen i Forsvareten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)