dc.contributor.advisor | Borge, Baard Herman | |
dc.contributor.author | Moxnes, Rasmus Andreas | |
dc.contributor.author | Morén, Johanne Andrea | |
dc.date.accessioned | 2018-06-29T14:11:11Z | |
dc.date.available | 2018-06-29T14:11:11Z | |
dc.date.issued | 2018-05-27 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven tar vi for oss i hvilken grad forutsetningene lå til rette for en vellykket implementering av utdanningsreformen i Forsvaret. Med utgangspunkt i organisasjonsteori om endringsprosesser sett i lys av bakgrunnen for reformen og våre egne erfaringer som forsvarsansatte, har vi utarbeidet fire hypoteser som danner grunnlag for analysen. Vår første hypotese er at organisasjonsmedlemmene ikke ser behovet for en utdanningsreform. Den andre er at det ikke er utviklet og kommunisert noen klar visjon for reformen til Forsvarets ansatte. Vår tredje hypotese er at det ikke er etablert noen maktkoalisjoner i forbindelse med reformen, og den fjerde og siste hypotesen er at det er stor motstand mot blant organisasjonsmedlemmene og at det er gjort lite for å redusere denne.
Studien er gjennomført med bruk av kvalitativ metode, og vi gjennomførte 6 semistrukturerte dybdeintervjuer med personer i både sentrale lederposisjoner og arbeidstakerorganisasjonene. Informantene har gjennom sine relevante roller i organisasjonen representert ulike syn på reformen for å danne grunnlag for en nyansert analyse.
Våre funn styrket delvis våre hypoteser. Analysen viser at det ikke er en utbredt forståelse for en utdanningsreform i Forsvaret og at både ansatte i organisasjonen og eksterne aktører var fornøyd med den gamle utdanningsordningen. Det er som antatt heller ikke kommunisert en visjon for reformen, og det man har å strekke seg etter er økonomiske rammer og retningslinjer. Analysene viser at det er dannet ulike grupper som kan ses på som maktkoalisjoner så hypotese 3 ble derfor svekket. Motstanden mot reformen ser ut til å være stor og noen tiltak er gjort for å prøve å redusere denne; blant annet har ledere på ulike nivåer vært bevisst måten de fremsnakker ordningen på og gjort sitt ytterste for å forankre denne og spre informasjonen intern i sine avdelinger.
Våre funn tilsier at forutsetningene for en vellykket implementering av utdanningsreformen i liten grad er tilstede. Det er stor motstand i organisasjonen, som i hovedsak skyldes mangel på forståelse for en radikal utdanningsreform, og i tillegg frykt og bekymringer for at utdanningen til Forsvaret vil bli drastisk svekket. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13080 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3906 | |
dc.subject | Organisasjonsendring | en_US |
dc.subject | Reform | en_US |
dc.subject | Implementering | en_US |
dc.subject | Utdanningsreformen | en_US |
dc.subject | Forsvaret | en_US |
dc.subject | Endringsledelse | en_US |
dc.subject | Motstand | en_US |
dc.subject | Maktkoalisjon | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.title | Utdanningsreformen: Økonomisk gevinst eller operativ effekt? En kvalitativ studie av implementeringen av utdanningsreformen i Forsvaret | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |