dc.contributor.advisor | Røvik, Kjell Arne | |
dc.contributor.author | Nordstrand, Inga Marie | |
dc.contributor.author | Nordstrand, Marit | |
dc.date.accessioned | 2018-07-02T09:12:50Z | |
dc.date.available | 2018-07-02T09:12:50Z | |
dc.date.issued | 2018-05-31 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om hva som kan skje når en kommune forsøker å innføre pasientforløp som metode for pasientoppfølging i helsetjenesten. Vi har sett på hvilke utfordringer ledere kan møte når endringer forsøkes implementert og vi ser på faktorer som kan ha betydning for at endringen skal bli vellykket.
Vi har vært studenter på en erfaringsbasert master i organisasjon og ledelse i offentlig sektor. Dette innebærer at vi i større grad en vitenskapelig baserte masterstudenter har hatt fokus på egne erfaringer fra arbeidslivet. Oppgaven er derfor preget av vår forforståelse og våre erfaringer.
For å forstå våre funn har vi brukt teoretiske forklaringsmodeller for hva som skjer når en ide skal innføres i organisasjonen. Vi har sett innføringen i lys av scenariene om rask tilkobling, frastøting og frikobling. I tillegg til en teoretisk tilnærming har vi brukt vår erfaringskunnskap som komplementerende forklaringer til våre funn.
Vi har operasjonalisert prosessen fra vedtak om pasientforløp, via forsøk på implementering og deretter drift. Kategoriene har gjort oss i stand til å se og vurdere hva som har skjedd med ideen og hvilke faktorer som har hatt betydning for å lykkes i en slik prosess.
Vi har hatt en hermeneutisk tilnærming til arbeidet og har valg tå ha semistrukturert intervju som metode. Dette har gitt oss innsikt i lederes opplevelse ved innføringen av pasientforløp.
Vi har intervjuet personer som i dag jobber som ledere i kommunehelsetjenesten. Da endringsideen ble innført hadde flere av informantene rolle som ledere og pådrivere for innføringen. De øvrige informantene var deltakere i endringsprosessen.
Vi har gjennom denne studien sett at områder som kompetanse, tid, personlige egenskaper, deltakelse, lederegenskaper, endringserfaring, kommunikasjon og forankring har betydning for hvordan pasientforløp finner vei inn i kommunehelsetjenestene.
Vi har avslutningsvis laget en oversikt over hva man kan lære at disse to kommunene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13091 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3909 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.title | En endringsidés skjebne i møte med kommunehelsetjenesten. Ledererfaringer fra innføring og drift av pasientforløp | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |