Show simple item record

dc.contributor.advisorFyhn, Anne
dc.contributor.advisorJohnsen, Trygve
dc.contributor.advisorBirkeland, Alv
dc.contributor.authorWang, Oskar Jensen
dc.date.accessioned2018-07-02T09:19:13Z
dc.date.available2018-07-02T09:19:13Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg analysert tre lærebøker i matematikkfaget R2. Oppgaven begrenset seg til emnet algebra i disse tre bøkene. Problemstillingen er: Hvordan introduseres og brukes matematiske bevis i lærebøker? For å besvare denne problemstillingen ble det utført en mixed methods-studie, altså samlet jeg inn og brukte både kvalitative og kvantitative data. Selve analysen tok utgangspunkt i et sammensatt rammeverk, og tok for seg både teori, eksemplene og oppgavene i lærebøkene. I det følgende vil jeg presentere noen av de viktigste resultatene. Alle lærebøkene sett under ett, havnet størstedelen av den nye teorien som presenteres på det deskriptive nivået. Videre er det totalt bare et eller to beviser i hver bok for formlene som presenteres for elevene. Blant oppgavene med en bevisrolle, er det en blanding av rollene verifisere, forklare og oppdage. Av disse er det verifisere som er den dominerende i alle tre lærebøkene. Deretter ble oppgavene kategorisert om de krever kreativ resonnering for å løses. Matematikk R2 skilte seg ut med å ha klart flest oppgaver med imitativ resonnering, mens Sigma R2 og Sinus R2 hadde en jevnere fordeling mellom imitativ og kreativ resonnering.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13093
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectBevisen_US
dc.subjectlærebokanalyseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleHvor er bevisene? - analyse av bevis i lærebøker i matematikk R2en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)