Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPedersen, Hilde Nordahl
dc.contributor.authorHøiseth, Gunn-Torill
dc.contributor.authorMåge, Janne
dc.date.accessioned2018-07-02T09:31:21Z
dc.date.available2018-07-02T09:31:21Z
dc.date.issued2018-06-10
dc.description.abstractSammendrag Lean er kommet for å bli og tas stadig i bruk i flere og flere organisasjoner. Det har vært gjort mye på forskningsområdet om Lean, men det har vært vanskelig å finne en klar sammenheng mellom det å implementere Lean og det å vise til bedre resultater. Kvalitative og kvantitative studier har faktisk vist motstridende resultater (Andersen, Røvik & Ingebrigtsen, 2013). I de virksomhetene som har tatt Lean i bruk er det ofte forskjellige oppfatninger om hva Lean faktisk er, noen oppfatter det som verktøy i kvalitetsforbedring og noen ser på det som en filosofi som skal inn i tankesettet til alle i organisasjonen. Det er også mange studier som viser at en organisasjons ide blir transformert og tilpasset på sin vei inn i en virksomhet, og at denne transformasjonen kan ha effekt på resultatet. Vi ønsket derfor å se mer på dette. Vi ønsket også å se på hvordan Lean var blitt innført i to offentlige virksomheter, og om måten innføringen var gjort kunne ha betydning for resultatet. Både Universitetssykehuset og Harstad kommune har tatt i bruk Lean, og begge har brukt Lean-konsulenter i implementeringen av Lean. Sykehuset trengte verktøy for å bedre samarbeidet i den nye organiseringen (klinikker på tvers av geografi), og for å bedre pasientforløpene. Harstad kommune fikk ideen til å ta i bruk metoden og verktøyene til Lean fra direktøren ved Universitetssykehuset, som delte erfaringer gjennom ledelsesprogrammet «Verdsettende lederskap i en lærende kommune». I tillegg til dokumentanalyse er det utført intervjuer med Lean-konsulenter, ledere og ansatte i et laboratorium på sykehus og i en kommunal barnehage. Spørsmålene i intervjuguiden dreier seg om ledelsesinvolvering, implementering, medvirkning av de øvrige ansatte og effekter av Lean. Resultatene fra oppgaven vår viser at Lean konsulentene var svært viktige i gjennomføringen, og at det er viktig å involvere lederne mer når det gjelder evaluering og videre oppfølging av Lean i virksomhetene. Vi fant at det var flere utfordringer med implementering av Lean, spesielt dette med å få satt av nok tid til det direkte Lean arbeidet; for eksempel møter og det å være med og jobbe i arbeidsgrupper. I en stor virksomhet som UNN der det er mange forskjellige avdelinger og yrkesgrupper, kom det også fram at det å implementere Lean medførte et bedre samarbeid på tvers av avdelinger og yrkesgrupper. Lean implementering gir også større fokus på det å hele tiden tenke forbedring. Den største forbedringen Lean har bidratt til i disse to virksomhetene er endringer av arbeidsrutiner og prosedyrer. Nøkkelord: Lean, laboratorium, barnehage, implementering, effekteren_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13096
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleLean implementering. Lean på et sykehuslaboratorium og i en barnehageen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)