Show simple item record

dc.contributor.advisorSolstad, Elsa
dc.contributor.authorHøie, Maria
dc.date.accessioned2018-07-02T10:06:45Z
dc.date.available2018-07-02T10:06:45Z
dc.date.issued2018-05-21
dc.description.abstractStudien undersøker hvordan strategi oversettes til økonomiske styringsmål i ideelle organisasjoner. Ideelle organisasjoner skiller seg fra andre organisasjoner på den måten at de ikke søker økonomisk vinning, men har et ideelt formål som de ønsker å oppnå. Ofte kan resultatene av arbeidet være vanskelig å måle, og ideelle organisasjoner har ofte mange som er med på frivillig basis fordi de tror på formålet. Slik er det også med organisasjonen som jeg har valgt å studere, Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM). NLM er en stor organisasjon som har lang historie, mange engasjerte og et tydelig oppdrag. Jeg valgte kvalitativ metode og casestudie for å få dypere innsikt i en ideell organisasjon, og ettersom jeg kjente god til NLM ble det naturlig å velge den organisasjonen. Casestudien er basert på intervjuer og dokumentstudier. Studien er basert på teori om økonomistyring, og studien bruker modellen «den ideelle styringssirkel» av Anthony og Young (2003). Studien er også basert på betingelsesteori, translasjonsteori og teori om strategi. Empirien gav flere funn, og hovedfunnene fra studien viser at NLM har en sterk og integrert visjon, «Verden for Kristus». Visjonen gir oversettelsen av strategien retning, og er på mange måter viktigere som veiviser enn de økonomiske styringsmålene. Visjonen er også hovedmotivasjonen til mange i organisasjonen, og den oversettes ulikt. Misjonsfolket består av mange forskjellige folk med ulike meninger og egenskaper, så visjonen blir oversatt til ulike aktiviteter og ledelsen ser på det som en styrke. NLM rapporterer jevnlig på regnskapet for å holde ledelsen oppdatert på den økonomiske situasjonen og det gjør at oversettelsen blir justert etter faktiske inntekter og utgifter. Det er høy grad av tillit i organisasjonen til at alle som er «med» i organisasjonen ønsker å oversette og realisere visjonen, og det gjør igjen at det er ikke er stort fokus på kontroll og styring. Det er også store forskjeller innad i organisasjonen og empirien viser at det er ulik bruk og oversettelse av strategidokumentene. Det er stor forskjell på Norge og Utland, og samtidig stor forskjell innad blant regionene i Norge og feltene i Utland. De ulike nivåene kan lage egne økonomiske mål innen gitte rammer fra hovedstyret, og dette gjør at oversettelsen av strategi til økonomiske mål skjer på flere nivå og at flere er involvert i prosessen.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: Ideelle organisasjoner, økonomistyring, oversettelse, strategi, økonomiske styringsmålen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13100
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleVisjonen som veiviser. Oversettelse av strategi til økonomiske styringsmål i ideelle organisasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)