Show simple item record

dc.contributor.advisorWennevold, Katrine
dc.contributor.authorHamnes, Skjalg Erlend
dc.date.accessioned2018-08-21T12:52:14Z
dc.date.available2018-08-21T12:52:14Z
dc.date.issued2018-06-03
dc.description.abstractBakgrunn: Et godt studiemiljø har vist seg å være viktig for god læring i utdanninger generelt, inkludert medisinutdanningen. Viktigheten av studiemiljøets effekt på god læring har ført til et behov for å måle utdanningers studiemiljø. Et verktøy som i flere studier har vært nyttig for å måle studiemiljøet innenfor medisinutdanningen er The Dundee Ready Educational Environment Meassure (DREEM). Dette har blant annet har vært brukt til å vurdere studiemiljøet på utdanninger som nylig har gått gjennom endringer i studieplanen. Medisinutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet fikk etter revidering, en ny studieplan i 2012. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan studiemiljøet ved medisinstudiet ved UiT Norges arktiske universitet er, målt ved bruk av The Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM). I tillegg vil det undersøkes om det er korrelasjon mellom alder og hvordan man oppfatter studiemiljøet og om det forskjeller i oppfattelsen av studiemiljøet mellom kjønn, studieår, og størrelsen på plassen man vokste opp. Materiale og metode: For å undersøke studiemiljøet ble det utarbeidet et spørreskjema bestående av en demografisk del samt en del bestående av en norsk versjon av DREEM. Digital versjon av spørreundersøkelsen ble distribuert ut til 2.-, 4.- og 6.-året ved medisinstudiet og de innsamlede dataene ble analysert ved hjelp av SPSS. Resultater: Man oppnådde en svarprosent på 50,8%. Gjennomsnittlig total DREEM-score var 127,66 (+/- 20,94). Totalscoren varierte fra 71 til 185. Det var signifikant forskjell mellom studieårene for totalscore og flere av underkategoriene og enkeltpåstandene. Det var signifikant forskjell mellom kjønnene og noen av enkeltpåstandene. Det var signifikant korrelasjon mellom alder og totalscore, samt for noen av underkategoriene og flere enkeltpåstander. Det var ingen signifikant forskjell i oppfatning av studiemiljø mellom størrelsen på plassen studentene kom i fra, med unntak av en enkeltpåstand. Konklusjon: Studentene ved medisinstudiet ved UiT oppfatter studiemiljøet på studiet totalt sett som mer positivt enn negativt. Det er identifisert flere problematiske områder på studiet som trenger fokus for å bedre studiemiljøet og de fleste områdene kan forbedres. Det er identifisert flest problemområder på 4. studieår. Det er også funnet flere tegn på at intensjonen i ny studieplan om mer studentsentrert læring ikke er oppnådd. Videre ser alder ut til å korrelere med oppfatningen av studiemiljø. Det er ikke forskjell mellom studentenes kjønn og hvor de kommer fra i forhold til hvordan man oppfatter studiemiljøet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13504
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectMedisinutdanningen_US
dc.subjectStudiemiljøen_US
dc.subjectDREEMen_US
dc.subjectDundee Ready Educational Environment Measureen_US
dc.subjectMaster thesisen_US
dc.subjectMastergradsoppgaveen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700en_US
dc.titleStudiemiljøet ved medisinstudiet ved UiT Norges arktiske universitet. Et tverrsnittsstudie ved bruk av The Dundee Ready Educational Environment Measureen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)