dc.contributor.advisor | Bjørndal, Cato R.P. | |
dc.contributor.advisor | Thorvaldsen, Steinar | |
dc.contributor.author | Nielsen, Yvonne Åkesson | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T07:07:03Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T07:07:03Z | |
dc.date.issued | 2018-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for barnehagelærerstudenter i Tromsø. Spørreundersøkelsen tar utgangspunkt i eksisterende forskning fra praksisveiledningsfeltet og veiledningslitteratur. Resultatene diskuteres i et helhetlig læringsperspektiv og i lys av praksisen rammebetingelser. Funn fra undersøkelsen viser for det første signifikante forskjeller mellom de to studieoppleggene, stasjonær og samlingsbasert. For det andre er det signifikante forskjeller i studentenes opplevelser av praksisveiledere som er nyutdannet og praksisveiledere som er meget erfarne. For det tredje framstår relasjonens betydning som mer avgjørende for læringsutbyttet til de yngste studentene i forhold til de eldste studentene. Tilsynelatende er det et stort behov for å mer forskning rundt studentenes opplevelser for å bedre kvaliteten i praksisveiledningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13653 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Praksisveiledning | en_US |
dc.subject | Barnehagelærerstudent | en_US |
dc.subject | Opplevelse | en_US |
dc.subject | Relasjon | en_US |
dc.subject | Læringsutbytte | en_US |
dc.subject | Praksis | en_US |
dc.title | Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |