dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Lindvall, Rita Merethe | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T07:19:39Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T07:19:39Z | |
dc.date.issued | 2018-05-24 | |
dc.description.abstract | Dette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av ti informanter, syv lærere og tre i administrative stillinger tilknyttet voksenopplæringa, videregående nivå.
Formålet med studien har vært å undersøke lærernes erfaringer med å drive opplæring gjennom et 2. språk for flerspråklige voksne. Resultatene viser at dette krevende oppgave. Lavt språknivå hos denne gruppen gir de største utfordringene i arbeidet. Lærer knytter dette til at ikke stilles språkkrav ved opptak. Resultatene viser klart at språkreguleringa spiller en sentral rolle for at mange ikke kan følge ordinær fagveiledning. Studien viser et betydelig behov for tilrettelegging som støtter og styrker opplæringsspråket. Dette, sammen med at deltakere med voksenrett, ikke har rettigheter tilknyttet særskilte behov, tillegger det lærer et stort ansvar. Språkopplæring blir en tilleggsdimensjon til opplæringens formål. Resultatet viser at opptak av flerspråklige deltakere som ikke kan følge ordinær fagveiledning på grunn av lavt språknivåt, innvirker på læringsmiljøet. En alvorligere konsekvens, er at mange kan risikere å ikke bli kvalifisert til videre studier og arbeidsliv, slik de selv, og myndighetene ønsker. Språklige og faglige kunnskaper henger tett sammen. Bedre ferdigheter i opplæringsspråket vil være avgjørende i forhold til å mestre opplæringa og stabilisere situasjonen. Slik det nå er, må flerspråklige mestre opplæringa gjennom et umodent 2.språk. Studien peker tydelig i retning av at mange flerspråklige ikke er godt nok språklig kvalifisert i møte med opplæringa. Med tanke på dagens kunnskap om oppnåelse av et funksjonelt 2.språk for dette domenet, vil det være svært vanskelig å tette avstanden til gode nok kvalifikasjoner i løpet av opplæringstida. Situasjonen bidrar til lavere sluttresultat hos den enkelte. Lavt språknivå i opplæringsspråket hos flerspråklige, forklarer ikke utfordringene i lærers arbeidshverdag alene.men resultatet peker tydelig mot at hovedutfordringen ligger her. Studien viser at det er vanskelig å komme utenom et språkkrav i videregående opplæring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13658 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Lærere i grenselandet mellom tilpassing og spesialundervisning. Et kvalitativ studie av læreres erfaring med å drive opplæring for flerspråklige voksne gjennom 2. språk i videregående opplæring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |