dc.contributor.advisor | Sollied, Sissel | |
dc.contributor.author | Bakke, Karen Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T07:32:13Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T07:32:13Z | |
dc.date.issued | 2018-05-12 | |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er voksen-barn relasjonen, og den betydningen den har for barns trygghet, trivsel og utvikling. Bakgrunn for forskningsfokus er egen erfaring med deltakelse i ICDP-veiledning (International Child Development Programme), kombinert med det jeg opplever som en utbredt usikkerhet for hvordan forholde seg til barn som sees som utfordrende. Synet på barn, det gjensidige samspillet mellom barn og miljøet rundt, og et relasjonelt perspektiv står sentralt i studien. Jeg tar utgangspunkt i det nyere kunnskap og forskning sier om voksen-barn relasjonens betydning for barns trivsel og utvikling, og ser det i sammenheng med hva forskning forteller om kvaliteten i norske barnehager. Den nye kunnskapen synliggjør et behov for økt kompetanse på det relasjonelle området. Med dette som bakteppe har studien følgende problemstilling: Hvilken betydning mener barnehagelærerne voksen-barn relasjonen har for barns trivsel og utvikling, og hvordan har deltakelse i ICDP-veiledning påvirket deres relasjonskompetanse?
Ved bruk av kvalitativ metode har jeg intervjuet fem barnehagelærere fra fire ulike barnehager om deres erfaring med ICDP-veiledning. Med støtte i en hermeneutisk fortolkningsramme har jeg kommet frem til ulike funn. Blant annet så viser resultatene at barnehagelærerne har hatt positive erfaringer med veiledningen, og vil anbefale den til andre barnehagelærere. Fire har fått styrket sin relasjonskompetanse og de har fått en større bevissthet rundt voksenrollens betydning i etablering av gode relasjoner med barn. Flere har fått endret sitt syn på barn, og de ser barnet som en del av en større kontekst og ut fra et mer ressursorientert perspektiv. Voksen-barn relasjonen fremstår som mer harmonisk. Studiet inneholder en tidsdimensjon på mellom halvannet til seks år siden ICDP-veiledningen ble gjennomført, og alle viser til bruk i ettertid. ICDP oppleves av barnehagelærerne som et oversiktlig, enkelt og godt verktøy som egner seg til å fremme profesjonelle omsorgsgiveres samspillsferdigheter. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13663 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | ICDP | en_US |
dc.subject | ICDP-veiledning | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | voksen-barn relasjoner | en_US |
dc.subject | sårbare barn | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | barnehagelærer | en_US |
dc.subject | sensitivitet | en_US |
dc.subject | forebygging | en_US |
dc.subject | profesjonelle omsorgsgivere | en_US |
dc.subject | relasjonelt perspektiv | en_US |
dc.subject | relasjonell kompetanse | en_US |
dc.subject | samspillskompetanse | en_US |
dc.subject | kvalitet i barnehagen | en_US |
dc.subject | prosesskvalitet | en_US |
dc.subject | kvalitet | en_US |
dc.subject | kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | kompetanseheving | en_US |
dc.subject | forskning på ICDP | en_US |
dc.title | Den betydningsfulle voksen-barn relasjonen. En kvalitativ studie av hvordan deltakelse i ICDP-veiledning har påvirket barnehagelæreres relasjonskompetanse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |