dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie | |
dc.contributor.author | Strand, Stian | |
dc.contributor.author | Jenssen, Jonas Nicolai | |
dc.date.accessioned | 2018-09-13T14:10:06Z | |
dc.date.available | 2018-09-13T14:10:06Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer § 9a gir for å forebygge mobbing. Vi har utført en kvalitativ intervjustudie. Vi har intervjuet to lærere, to rektorer og Mobbeombudet i Troms om mulighetene og utfordringene knyttet til § 9a. Informantene ble valgt på bakgrunn av deres arbeidsområder tilknyttet § 9a. Analysen av intervjuene har ført til kategorisering av pedagogiske temaer i denne oppgaven som mobbing og § 9a i opplæringsloven, utvikling av sosial kompetanse og forebygging av mobbing, og tidsbruk og skole-hjem samarbeid. I disse kategoriene har vi analysert frem flere funn og drøftet disse opp mot teori og forskning. Informantene har belyst tema som kan vise seg å bli viktige for de som arbeider i skolen, lærerutdannere og samfunnet generelt. Informantene fremhever at definisjonen på mobbing er i endring, og at terskelen til hva som blir definert som mobbing er senket. Informantene belyser også hvordan de jobber for å forebygge mobbing på skolen, vi stiller da spørsmålet om disse tiltakene kan påvirke sosialiseringsprosessen til elevene. Informantene fremhever også mangel på tid for å løse saker i henhold til paragrafen. De etterlyser flere ressurser i skolen for å løse sakene som kommer på grunn av for eksempel aktivitetsplikten i § 9a. § 9a-5 har gjort det enklere å melde inn lærere som mobber. Funnene våre kan tyde på at denne loven har begrenset lærerens rom for å utøve autoritativ klasseledelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13770 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | § 9a- en forløper til et strengere regelverk i skolen? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |