Show simple item record

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel Elise
dc.contributor.authorAndersen, Kamilla Dyrstad
dc.contributor.authorPaulsen, Vilde Flermoen
dc.date.accessioned2018-09-13T14:11:51Z
dc.date.available2018-09-13T14:11:51Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractDrama kan for mange virke litt skremmende, og det å skulle være klasseleder når en slik arbeidsmetode integreres i læringsarbeidet kan føles som en utfordrende oppgave. Man tenker ofte tilbake på skuespill, teater eller fremføringer foran andre. Dette er bare en brøkdel av hva drama egentlig innebærer. Vi tror at mange kan kjenne seg igjen i det vi presenterer, og vi håper at studien kan bidra til at lærere som ønsker å ta i bruk dramafaglig undervisningsmetode kan gjøre det med større selvsikkerhet. Bakgrunnen for valg av tema har vært et ønske om å håndtere dramafaglig undervisningsmetode i klasserommet. I praksis opplevde vi at det å bruke drama ga oss mindre kontroll enn andre metoder. En proaktiv klasseledelse tenkte vi kunne gi oss den kontrollen vi manglet. Denne kvalitative studien bygger på vår forforståelse av drama og klasseledelse, og hvordan den endres i takt med forskningen vi har gjennomført. For å oppnå målet med studien, og for å kunne svare på sammenhengen mellom proaktiv klasseledelse og dramafaglig undervisningsmetode, har vi benyttet flere metoder for datainnsamling. I første omgang observerte og intervjuet vi to lærere med dramaerfaring i skolen, og videre gjennomførte vi en aksjon med undervisning og en påfølgende refleksjonssamtale. I aksjonen prøvde vi selv ut et dramafaglig undervisningsopplegg med en aksjonsforskningsgruppe til stede. Refleksjonssamtalen fremstiller empirien fra dette. Kategoriene vi presenterer i analysen svarer på et empirisk forskningsspørsmål som vi anså nødvendig å utarbeide. På denne måten fant vi også sammenhengen mellom det proaktive og det dramafaglige. Vi finner blant annet at det å være proaktiv i drama handler om mer enn å korrigere atferd. For å oppnå læring i dramafaglig undervisningsmetode, viser det seg at klasselederen må gi rom for å feile, arbeide mot et trygt læringsmiljø, være engasjert og planlegge undervisningen godt. Læreren må kanskje korrigere atferd og ha fokus på overblikk og aktivitetsflyt, men vise elevene tillitt og strekke sin egen grense for hva man aksepterer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13771
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectdramaen_US
dc.subjectaksjonsforskningen_US
dc.subjectestetisk læringsprosessen_US
dc.subjectproaktiv klasseledelseen_US
dc.subjectsosialkonstruktivistisk læringssynen_US
dc.subjectklasseledelseen_US
dc.subjectdrama som undervisningsmetodeen_US
dc.subjectutforskendeen_US
dc.subjectskapendeen_US
dc.subjectkontrollen_US
dc.subjectproblematferden_US
dc.subjectlæringsfremmendeen_US
dc.subjectklassemiljøen_US
dc.titleDu må være litt som en blekksprut. En studie om sammenhenger mellom dramafaglig undervisningsmetode og proaktiv klasseledelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)