dc.contributor.advisor | Steele, Annfrid Rosøy | |
dc.contributor.author | Teig, Vilde Therese | |
dc.contributor.author | Sørbøen, Torun Rasmussen | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T07:59:28Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T07:59:28Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven belyses de erfaringer lærere med elever med norsk som andrespråk i klassen fremhever som viktige. Spørsmålene som stilles er hvordan lærerne selv fremstiller sin egen kompetanse for å arbeide med elever med norsk som andrespråk, og hvilke utfordringer de beskriver at de har opplevd i organiseringen av opplæringen av disse elevene. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk tilnærming, og baserer seg på intervjuer av åtte lærere på ulike trinn i skolen. Gjennom intervjuene viser det seg et behov og et ønske om kompetanseheving både i lærerutdanningen og blant ferdigutdannede lærere. Noen av områdene hvor kompetanseheving viser seg som viktig er i henhold til hjem-skole-samarbeid, informerte andrespråksdidaktiske tilpasninger i klasserommet og minoritetsspråklige elevers rettigheter blant lærere og ledelse i skolen. Videre fremkommer det at det er få flerspråklige lærere i skolen, og at lærerstanden dermed ikke speiler elevmassens språklige og kulturelle mangfold. Anerkjennelse av norsk som andrespråk-feltet som et eget fagfelt som ikke må forveksles med norskfeltet og fremmedspråksfeltet poengteres også. Den omtalte elevgruppen er stor, og kompetansen blant lærere og øvrige i utdanningssystemet vil ha stor betydning for svært mange elever i den norske skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13780 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | minoritetsspråklighet | en_US |
dc.subject | flerspråklige elever | en_US |
dc.subject | flerspråklighet | en_US |
dc.subject | tospråklige elever | en_US |
dc.subject | tospråklighet | en_US |
dc.subject | minoritetsspråklig | en_US |
dc.subject | flerspråklig | en_US |
dc.subject | tospråklig | en_US |
dc.subject | norsk som andrespråk | en_US |
dc.subject | andrespråkspedagogikk | en_US |
dc.subject | andrespråksdidaktikk | en_US |
dc.subject | fenomenologi | en_US |
dc.subject | læreres kompetanse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Å snakke norsk som andrespråk. Er det bare i språkfag man er flerspråklig? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |