Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteele, Annfrid Rosøy
dc.contributor.authorTeig, Vilde Therese
dc.contributor.authorSørbøen, Torun Rasmussen
dc.date.accessioned2018-09-14T07:59:28Z
dc.date.available2018-09-14T07:59:28Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractI denne masteroppgaven belyses de erfaringer lærere med elever med norsk som andrespråk i klassen fremhever som viktige. Spørsmålene som stilles er hvordan lærerne selv fremstiller sin egen kompetanse for å arbeide med elever med norsk som andrespråk, og hvilke utfordringer de beskriver at de har opplevd i organiseringen av opplæringen av disse elevene. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk tilnærming, og baserer seg på intervjuer av åtte lærere på ulike trinn i skolen. Gjennom intervjuene viser det seg et behov og et ønske om kompetanseheving både i lærerutdanningen og blant ferdigutdannede lærere. Noen av områdene hvor kompetanseheving viser seg som viktig er i henhold til hjem-skole-samarbeid, informerte andrespråksdidaktiske tilpasninger i klasserommet og minoritetsspråklige elevers rettigheter blant lærere og ledelse i skolen. Videre fremkommer det at det er få flerspråklige lærere i skolen, og at lærerstanden dermed ikke speiler elevmassens språklige og kulturelle mangfold. Anerkjennelse av norsk som andrespråk-feltet som et eget fagfelt som ikke må forveksles med norskfeltet og fremmedspråksfeltet poengteres også. Den omtalte elevgruppen er stor, og kompetansen blant lærere og øvrige i utdanningssystemet vil ha stor betydning for svært mange elever i den norske skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13780
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectminoritetsspråklige eleveren_US
dc.subjectminoritetsspråkligheten_US
dc.subjectflerspråklige eleveren_US
dc.subjectflerspråkligheten_US
dc.subjecttospråklige eleveren_US
dc.subjecttospråkligheten_US
dc.subjectminoritetsspråkligen_US
dc.subjectflerspråkligen_US
dc.subjecttospråkligen_US
dc.subjectnorsk som andrespråken_US
dc.subjectandrespråkspedagogikken_US
dc.subjectandrespråksdidaktikken_US
dc.subjectfenomenologien_US
dc.subjectlæreres kompetanseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleÅ snakke norsk som andrespråk. Er det bare i språkfag man er flerspråklig?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)