dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Jensen, Eirin Caroline Lande | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T08:03:59Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T08:03:59Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Målsetningen med denne studien er å bidra med kunnskap om utforskende arbeidsmåter i barneskolen. Jeg undersøker om det foreligger noen føringer for bruk av utforskende arbeidsmåter i nasjonale læreplaner gjennom en dokumentanalyse av utvalgte læreplaner i fag og Den overordnede delen – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (2017). Videre søker jeg innsikt i de didaktiske mulighetene og utfordringene ved utforskende arbeidsmåter som finnes i barneskolen gjennom intervju. Datamaterialet blir så analysert gjennom en temasentrert innholdsanalyse. Noen sentrale funn er at læreplanene gir rom for bruk av utforskende arbeidsmåter og at den overordnede delen oppfordrer til vitenskapelig metode i opplæringen. Utforskende arbeidsmåter legger til rette for at elevene får utfolde seg kreativt og selvstendig, men samtidig krever slike arbeidsmåter gode rammer for å sikre progresjon og tilpasset opplæring. Ansvaret for hvordan utforskende arbeidsmåter brukes i skolen ligger hos lærerne, det er deres kompetanse, erfaring og metodefrihet som avspeiles i undervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13782 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | utforskende arbeidsmåter | en_US |
dc.subject | kritisk tenkning | en_US |
dc.subject | utforsking | en_US |
dc.subject | nysgjerrighet | en_US |
dc.subject | den overordnede delen | en_US |
dc.subject | metodefrihet | en_US |
dc.subject | selvstendig tenking | en_US |
dc.subject | kreativitet | en_US |
dc.subject | elevaktiv | en_US |
dc.subject | elevstyring | en_US |
dc.subject | rammestyring | en_US |
dc.subject | støttestrukturer | en_US |
dc.subject | konstruktivistisk | en_US |
dc.subject | elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | selvtilpasning | en_US |
dc.subject | kompetanse | en_US |
dc.subject | NOU 2015:8 | en_US |
dc.subject | framtidsrettet | en_US |
dc.subject | motivasjon for læring | en_US |
dc.subject | samarbeid | en_US |
dc.subject | dokumentanalyse | en_US |
dc.subject | intervju | en_US |
dc.subject | eksplorativ casestudie | en_US |
dc.title | Utforskende arbeidsmåter på barneskolen - mer enn bare utforsking. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |