Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHole, Arne
dc.contributor.advisorRoksvold, Jan N.
dc.contributor.authorMathisen, Cato
dc.contributor.authorEliassen, Ola
dc.date.accessioned2018-09-14T10:55:54Z
dc.date.available2018-09-14T10:55:54Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractNorske elevers prestasjoner på den internasjonale matematikktesten TIMSS, viser at emneområdet algebra er noe elevene her til lands har problemer med. De andre emneområdene som testes i TIMSS er geometri, tallregning og statistikk. I disse områdene har norske elever prestert bedre de siste årene, sammenlignet med tidligere år. Hva er grunnen til at nettopp algebra er en utfordring? Problemstillingen for denne oppgaven er dermed: Hvilke misoppfatninger har norske 9. trinns elever i emnet algebra som gjør at de skårer lavt på TIMSS 2015? I gjennomføringen av denne kvalitative studien er det avholdt individuelle intervju basert på oppgaver fra emneområdet algebra i TIMSS 2015. Disse oppgavene er blitt valgt på bakgrunn av norske elevers lave prestasjoner. Vi har gjennomført intervjuene med fem elever fra en skole i Tromsø. På tross av et relativt lite utvalg elever avdekkes det flere ulike misoppfatninger knyttet til algebraoppgavene fra TIMSS 2015. Gjennom analysen av våre funn, fremkommer det klare indikatorer på at elevene er avhengige av faste fremgangsmåter og regler for å kunne regne utvalgte algebraoppgaver fra TIMSS 2015. Funnene er sett i sammenheng med Kierans GTG-modell, ulike typer forståelse og misoppfatninger. Hovedtyngden av våre funn havner under kategoriene misoppfatninger variabler og avkodingsproblemer hos elevene. Det er også problemer knyttet opp mot oppgavens utforming, aritmetiske regnefeil og begrepsforståelse. Misoppfatninger og avkodingsproblemene til elevene kan knyttes direkte opp mot elevenes forståelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13795
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectAlgebraen_US
dc.subjectTIMSSen_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectMisoppfatningeren_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.titleEn kvalitativ studie av elevers misoppfatninger i forbindelse med algebraoppgaver fra TIMSSen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)