dc.contributor.advisor | Leming, Tove | |
dc.contributor.author | Strand, Heidi Jenssen | |
dc.contributor.author | Strifeldt, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T13:14:21Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T13:14:21Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Temaet for dette forskningsprosjektet var holdninger og verdier i skolen og i samfunnsfaget. Formålet var å studere styringsdokumenter for å se på hvilke holdninger og verdier myndighetene mener skolen og samfunnsfaget skal fremme, samt å kartlegge et utvalg av samfunnsfagslæreres forståelse av holdninger og verdier i samfunnsfaget. Vi benyttet oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms.
Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: "Hvilke holdninger og verdier skal fremmes i skolen, og hvilken rolle har samfunnsfaget i dette arbeidet?" Verdigrunnlaget for opplæringen tar for seg en rekke holdninger og verdier som skolen skal fremme. Spesielt så vi at demokrati og demokratiske verdier var i fokus. Samfunnsfagets formål og kompetansemål hadde mange likhetstrekk med verdigrunnlaget. Informantene anså rollen til samfunnsfaget som viktig begrunnet temaene som tas opp i faget.
For å spisse inn forskningen lagde vi to underspørsmål. Den første var: "Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med holdninger og verdier?" Resultatet fra studiet var at vårt utvalg av informanter bruker ulike metoder i arbeidet med holdninger og verdier. Diskusjon og dialog i undervisning var den metoden som ble omtalt mest, og ansett som effektiv i holdningsdannende arbeid.
Det andre underspørsmålet var: “Hvilke erfaringer har samfunnsfagslærere i arbeidet med fordommer og rasisme?” Informantene mente det var flere utfordringer i arbeidet med fordommer og rasisme. Blant annet har elevene med seg holdninger og verdier inn i skolen, noe som kan være vanskelig å håndtere. Lærerens rolle ble trukket frem som sentral, da mange hadde en oppfattelse av læreren som forbilde. Informantene mente kunnskap er veien til å motarbeide rasisme og kritisk tenkning ble ansett som avgjørende i arbeidet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13801 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Holdning | en_US |
dc.subject | Verdi | en_US |
dc.subject | Kvalitativ | en_US |
dc.subject | Intervju | en_US |
dc.subject | Samfunnsfag | en_US |
dc.subject | Demokrati | en_US |
dc.subject | Dialog | en_US |
dc.subject | Fordommer | en_US |
dc.subject | Rasisme | en_US |
dc.subject | Kritisk tenkning | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Holdninger og verdier i samfunnsfaget. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres forståelse av didaktisk arbeid av holdninger og verdier | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |