Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeming, Tove
dc.contributor.authorStrand, Heidi Jenssen
dc.contributor.authorStrifeldt, Kristina
dc.date.accessioned2018-09-14T13:14:21Z
dc.date.available2018-09-14T13:14:21Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractTemaet for dette forskningsprosjektet var holdninger og verdier i skolen og i samfunnsfaget. Formålet var å studere styringsdokumenter for å se på hvilke holdninger og verdier myndighetene mener skolen og samfunnsfaget skal fremme, samt å kartlegge et utvalg av samfunnsfagslæreres forståelse av holdninger og verdier i samfunnsfaget. Vi benyttet oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: "Hvilke holdninger og verdier skal fremmes i skolen, og hvilken rolle har samfunnsfaget i dette arbeidet?" Verdigrunnlaget for opplæringen tar for seg en rekke holdninger og verdier som skolen skal fremme. Spesielt så vi at demokrati og demokratiske verdier var i fokus. Samfunnsfagets formål og kompetansemål hadde mange likhetstrekk med verdigrunnlaget. Informantene anså rollen til samfunnsfaget som viktig begrunnet temaene som tas opp i faget. For å spisse inn forskningen lagde vi to underspørsmål. Den første var: "Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med holdninger og verdier?" Resultatet fra studiet var at vårt utvalg av informanter bruker ulike metoder i arbeidet med holdninger og verdier. Diskusjon og dialog i undervisning var den metoden som ble omtalt mest, og ansett som effektiv i holdningsdannende arbeid. Det andre underspørsmålet var: “Hvilke erfaringer har samfunnsfagslærere i arbeidet med fordommer og rasisme?” Informantene mente det var flere utfordringer i arbeidet med fordommer og rasisme. Blant annet har elevene med seg holdninger og verdier inn i skolen, noe som kan være vanskelig å håndtere. Lærerens rolle ble trukket frem som sentral, da mange hadde en oppfattelse av læreren som forbilde. Informantene mente kunnskap er veien til å motarbeide rasisme og kritisk tenkning ble ansett som avgjørende i arbeidet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13801
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectHoldningen_US
dc.subjectVerdien_US
dc.subjectKvalitativen_US
dc.subjectIntervjuen_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectDemokratien_US
dc.subjectDialogen_US
dc.subjectFordommeren_US
dc.subjectRasismeen_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleHoldninger og verdier i samfunnsfaget. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres forståelse av didaktisk arbeid av holdninger og verdieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)