Show simple item record

dc.contributor.advisorJohannessen, Bjørn-Henrik
dc.contributor.authorSandnes Stensland, Ulrik
dc.date.accessioned2018-09-14T13:19:04Z
dc.date.available2018-09-14T13:19:04Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractI januar 2018 ble det utgitt en studie som viser at økt motivasjon for læring kan oppstå underveis og i etterkant av en undervisningstime utenfor skolen (Kuo, Browning & Penner, 2018). Det fremstår at å variere omgivelsene der læring skjer kan være nyttig i henhold til å tilpasse undervisningen. Masteroppgaven utforsker dette tema, om variasjon i læringsarenaene har noen virkning for elevenes opplæring. Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet: Hvilken funksjon har bruk av varierte læringsarenaer for elevenes samfunnsfagsopplæring? For å finne svar på oppgavens forskningsspørsmål er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Begrunnelsen er fordi jeg er ute etter å forstå sosiale fenomener i den virkelige verden. Den kvalitative metoden har forutsetninger for å utvikle og forstå hvilken sosiale fenomener som kan oppstå ved bruk av varierte læringsarenaer. Intervju er brukt som datainnsamlingsmetode og fem samfunnsfagslærere deltok som informanter. Funnene viser antydninger til at det oppstår didaktiske funksjoner som kan nyttiggjøres i forbindelse med å tilpasse samfunnsfagsopplæringen. Funnene viser tendenser til at bruken av varierte læringsarenaer i nærmiljøet stimulerer elevenes nysgjerrighet og motivasjon for å lære på egenhånd. Elevene kan utvikle en mer virkelighetsnær forbindelse mellom teori og praksis, der nærmiljøet kan brukes som læringsarena og kunnskapskilde. Undersøkelsen retter lys mot arbeidsformer, læringsmåter og tilpassende funksjoner som kan oppstå når omgivelsene for læring varieres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13803
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectLRU - 3905 Samfunnsfagsdidaktikken_US
dc.subjectBruk av nærmiljøen_US
dc.subjectVarierte læringsromen_US
dc.subjectVarierte læringsarenaen_US
dc.subjectFunksjoneren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectNysgjerrigheten_US
dc.subjectUtforskerenen_US
dc.subjectSkolens omgivelseren_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleBruk av varierte læringsarenaer. En kvalitativ studie om funksjoner ved bruk av varierte læringsarenaeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)