dc.contributor.advisor | Johannessen, Bjørn-Henrik | |
dc.contributor.author | Sandnes Stensland, Ulrik | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T13:19:04Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T13:19:04Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | I januar 2018 ble det utgitt en studie som viser at økt motivasjon for læring kan oppstå underveis og i etterkant av en undervisningstime utenfor skolen (Kuo, Browning & Penner, 2018). Det fremstår at å variere omgivelsene der læring skjer kan være nyttig i henhold til å tilpasse undervisningen. Masteroppgaven utforsker dette tema, om variasjon i læringsarenaene har noen virkning for elevenes opplæring.
Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet:
Hvilken funksjon har bruk av varierte læringsarenaer for elevenes samfunnsfagsopplæring?
For å finne svar på oppgavens forskningsspørsmål er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Begrunnelsen er fordi jeg er ute etter å forstå sosiale fenomener i den virkelige verden. Den kvalitative metoden har forutsetninger for å utvikle og forstå hvilken sosiale fenomener som kan oppstå ved bruk av varierte læringsarenaer. Intervju er brukt som datainnsamlingsmetode og fem samfunnsfagslærere deltok som informanter.
Funnene viser antydninger til at det oppstår didaktiske funksjoner som kan nyttiggjøres i forbindelse med å tilpasse samfunnsfagsopplæringen. Funnene viser tendenser til at bruken av varierte læringsarenaer i nærmiljøet stimulerer elevenes nysgjerrighet og motivasjon for å lære på egenhånd. Elevene kan utvikle en mer virkelighetsnær forbindelse mellom teori og praksis, der nærmiljøet kan brukes som læringsarena og kunnskapskilde.
Undersøkelsen retter lys mot arbeidsformer, læringsmåter og tilpassende funksjoner som kan oppstå når omgivelsene for læring varieres. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13803 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | LRU - 3905 Samfunnsfagsdidaktikk | en_US |
dc.subject | Bruk av nærmiljø | en_US |
dc.subject | Varierte læringsrom | en_US |
dc.subject | Varierte læringsarena | en_US |
dc.subject | Funksjoner | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Nysgjerrighet | en_US |
dc.subject | Utforskeren | en_US |
dc.subject | Skolens omgivelser | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Bruk av varierte læringsarenaer. En kvalitativ studie om funksjoner ved bruk av varierte læringsarenaer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |