dc.contributor.advisor | Kielland, Ingrid Marie | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T13:23:43Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T13:23:43Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for dette prosjektet var en læreplananalyse for å avdekke det kompetansemålet som mest direkte går på bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfagundervisningen. Denne masteroppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan forholder samfunnsfaglærere i ungdomsskolen seg til kompetansemålet om at elevene skal kunne utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet?
For en best mulig besvarelse av overnevnte problemstilling ble det dannet to forskningsspørsmål:
- Hvilke forutsetninger opplever samfunnsfaglærere ligger til grunne for å bruke lokalsamfunnet i samfunnsfagundervisningen?
- Hvordan løser samfunnsfaglærere læreplanens mål om å utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet?
I undersøkelsen ble det benyttet en kvalitativ fenomenologisk metode hvor seks samfunnsfaglærere som underviser på ungdomstrinnet stilte til et semistrkturert intervju. I oppgavens gang har jeg beveget meg mot det brede hvor lokalsamfunnet generelt i samfunnsfagundervisningen har stått i fokus, for så å sentrere meg inn mot oppgavens problemstilling.
Funnene gjort i prosjektet viser at utvalget samfunnsfaglærere verdsetter bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfaget. De vurderer det aktuelle kompetansemålet som et nyttig, men et bredt kompetansemål som fører med seg fordeler med tanke på variasjon i undervisningens innhold, i tillegg til rammene rundt gjennomføringen. Bakdelen er utfordringer knyttet til tid og økonomi. Ofte ønsker lærerne å dekke dette målet gjennom prosjektarbeid eller ekskursjoner, men få skoletimer og lite penger til rådighet kan gjøre dette utfordrende. Dette er altså et komplekst tema. Likevel virker lærerne å være løsningsorienterte på dette området. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13804 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Nærmiljø | en_US |
dc.subject | Lokalsamfunn | en_US |
dc.subject | Læreplan | en_US |
dc.subject | Samfunnsfag | en_US |
dc.subject | Kvalitativ metode | en_US |
dc.subject | Geografi | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Undervisning i lokalsamfunnet – ressurs eller byrde for lærer? En kvalitativ studie av hvordan samfunnsfaglærere forholder seg til læreplanens oppfordring til bruk av lokalsamfunnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |