Show simple item record

dc.contributor.advisorOttesen, Gunnar
dc.contributor.authorFredriksen, Christian
dc.contributor.authorMartinsen, Bjarne
dc.date.accessioned2018-10-09T13:56:41Z
dc.date.available2018-10-09T13:56:41Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractDe siste tiårene har rammeverk for styring og kontroll blitt popularisert, eksempelvis gjennom ISO-standarder. Det er derimot flere ulemper med disse standardene. De stiller gjerne omfattende krav til dokumentering og er i enkelte tilfeller utformet for å vise etterlevelse, snarere enn å forbedre prestasjon. Formålet med denne undersøkelsen er derfor å utforme et rammeverk for styring og kontroll, som er velegnet for systematisk påvirkning av et målområde. Et slikt rammeverk kan være et utgangspunkt når foretak utformer sine egne styrings- og kontrollsystemer. Rammeverket vi foreslår er basert på ISOs ledelsessystemer, prinsipper for kvalitetsledelse, risikoteori og etterlevelse av lovkrav. Vårt teoretiske rammeverk fokuserer på foretaks prestasjon i målområdet og på etterlevelse av hensikten bak kravene, men ikke på å vise dette til eksterne aktører. Gjennom personlige intervju med ulike informanter i fem ulike næringsmiddelproduserende foretak, avdekket vi hvordan foretakenes styrings- og kontrollsystem ser ut. Videre i drøftingen vurderte vi om vårt teoretiske rammeverk for styring og kontroll samsvarer med foretakenes reelle praksis, og om rammeverket er et hensiktsmessig styrings- og kontrollsystem. Vi kommer frem til at elementene i vårt teoretiske rammeverk i stor grad samsvarer med de ulike foretakenes reelle styring og kontroll. Dette gjelder særlig elementer som har lovkrav knyttet til seg. Elementet om politikk sammenfaller i størst grad med de foretakene som har basert sitt system på en standard. Vi avdekker at internt miljø og informasjon og kommunikasjon, er suksesskriterier i et styrings- og kontrollsystem. Det interne miljøet spiller en stor rolle i hvordan foretakets ansatte anvender systemet, og man vil gjennom en bevisstgjøring i målområdet kunne oppnå en høyere prestasjon. Samtidig kom vi frem til at det vil være behov for gode informasjons- og kommunikasjonskanaler, for at styrings- og kontrollsystemet skal fungere etter sin hensikt. Vi konkluderer med at undersøkelsens teoretiske rammeverk for styring og kontroll, er en hensiktsmessig organisering av foretakets styrings- og kontrollsystem, for systematisk å påvirke prestasjonen i et målområde. en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13917
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleBedre føre var... En undersøkelse av hvordan foretak kan styre og kontrollere prestasjonen innenfor et målområdeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)