Show simple item record

dc.contributor.advisorHansen, Odd Birger
dc.contributor.authorMadsen, Cindy Cathrine
dc.date.accessioned2019-01-02T10:05:42Z
dc.date.available2019-01-02T10:05:42Z
dc.date.issued2018-11-30en
dc.description.abstractStudien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike nivåer og avdelinger i én organisasjon gjennom å innhente data fra dokumenter og informanter på flere nivåer og campus i Handelshøgskolen i Tromsø. Sentrale teorier er translasjonsteori av Røvik (1998; 2007), Harvey & Greens (1993) definisjon av kvalitet og prinspal-agentteori (Douma & Schreuder, 2013; Jensen & Meckling, 1976). Hovedfunn i studien viser blant annet at de ulike nivåene gjør radikale oversettelser og kan velge bort og legge til målsetninger basert på Kunnskapsdepartementets sektormål og styringsparametere, at både måleindikatorer og insentiver for arbeid med undervisningskvalitet er svake, og at særlig akademisk ansatte mener enkelte kvalitetsmål underprioriteres. Høyere nivåene definerer kvalitet og satsningsområder bredere enn de lavere nivåene i organisasjonen. Funnene impliserer at det eksisterer en målforskyvning hvor vektlegging av mer kvantifiserbare kvalitetsmål prioriteres. Nøkkelord: Universiteter og høyskoler, Resultatstyring, Offentlige organisasjoner, oversettelser. en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14372
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectUniversiteter og høyskoleren_US
dc.subjectResultatstyringen_US
dc.subjectOffentlige organisasjoneren_US
dc.subjectOversettelseren_US
dc.titleResultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?en_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)