Show simple item record

dc.contributor.advisorDanielsen, Ådne
dc.contributor.authorMelheim, Terje
dc.date.accessioned2019-03-18T09:34:23Z
dc.date.available2019-03-18T09:34:23Z
dc.date.issued2018-10-30
dc.description.abstractOpplæringslovens § 1-1. Formålet med opplæringa. «Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.» Skolen skal åpne dører mot verden og fremtiden. En verden i stadig raskere utvikling, og ei fremtid full av nye yrker, ny teknologi og nye problemer som skal løses. Det har aldri vært mer komplekst og utfordrende og skulle ruste barn og unge for fremtidens arbeids- og samfunnsliv. Evaluering av Kunnskapsløftet har konkludert med at læreplanene i skolen er modne for fornyelse, samtidig som en rekke internasjonale policy-dokumenter og rammeverk viser til kompetanser som er viktige i fremtiden. Ofte går disse ideene under betegnelsen «21st Century Skills» internasjonalt, mens vi i Norge kaller dem for fremtidskompetanser. Ideen om «21st Century skills» ligger til grunn for læreplanfornyelse og reformer i flere land. Ludvigsen-utvalget ble satt ned av Stoltenberg Ⅱ-regjeringen for å utrede hvilke kompetanser som blir viktige for elever i norsk skole i fremtiden. Ludvigsen-utvalget bestilte flere forskningsrapporter, samlet innspill fra faglige organisasjoner og lagde en delutredning NOU2014:7 «Elevenes læring i fremtidens skole» samt hovedutredningen NOU2015:8 «Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser». I rapportene gir de en rekke anbefalinger til endringer man bør gjøre i den norske skolen for å gjøre elevene bedre rustet for fremtiden. Ludvigsen-utvalgets arbeid ga retning for Stortingsmelding 20 (2015-16) Fag –Fordypning –Forståelse, en fornyelse av Kunnskapsløftet. Stortingsmeldingen la grunnlaget for den nye overordnede del av læreplanen, som ble fastsatt i statsråd 1.september 2017, og inneholder opplæringens verdigrunnlag, prinsipper for læring, utvikling og danning og prinsipper for skolens praksis. Ny overordnet del av læreplanen inkluderer flere av de fremtidskompetansene som Ludvigsen-utvalget satte fokus på.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14997
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906
dc.subjectMasterideeren_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleFremtidskompetanse i norsk skole -fra ide til overordnet læreplan. Forskning på ideen - fremtidskompetanse og dens vei inn i den overordnede læreplanen for norsk skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)