dc.contributor.author | Haugen, Vivian D. | |
dc.date.accessioned | 2019-05-02T13:10:27Z | |
dc.date.available | 2019-05-02T13:10:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.description.abstract | På 2000-tallet kom tidlig innsats inn i som pedagogisk begrep i Norge og er i
dag et sentralt begrep i den pedagogiske hverdagen i barnehage og skole.
Tidlig innsats skal være et virkemiddel for å forebygge eller minimalisere
vansker hos barn og bidra til sosial utjevning for på sikt å hindre frafall i
videregående skole og å havne utenfor i arbeidslivet.
I artikkelen diskuteres om pedagogens profesjonalitet i barnehage og skole,
har innflytelse på arbeidet med tidlig innsats. Artikkelens teoretiske utgangspunkt fokuserer på profesjonell kompetanse og de ulike blikk eller posisjoner
som pedagogen kan inneha i sin profesjonsutøvelse. Ved profesjonell kompetanse tas det utgangspunkt i tre aspekter ved kunnskapsbegrepet – teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse og disse
drøftes opp mot tidlig innsats. Artikkelen drøfter også hvordan Meløes
filosofiske begreper; det kyndige blikk, det ukyndige blikk og det døde blikk,
innvirker på pedagogens profesjonsutøvelse. Avslutningsvis drøftes betydningen av hvordan profesjonell kompetanse og pedagogens posisjonering i
form av ulike blikk eller posisjoner å se fra, kan innvirke på arbeidet med tidlig innsats i barnehage og skole. | en_US |
dc.description | Source at <a href=http://www.fpkf.no/tidsskrift/>http://www.fpkf.no/tidsskrift/. </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Haugen, V. (2019). Profesjonalitet i arbeidet med tidlig innsats. <i>Psykologi i kommunen, 54</i>(2), 19-29. http://www.fpkf.no/tidsskrift | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1693742 | |
dc.identifier.issn | 1892-3364 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15245 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Forlaget Skolepsykologi | en_US |
dc.relation.journal | Psykologi i kommunen | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Profesjonalitet i arbeidet med tidlig innsats | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |