Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrenning, Ingrid
dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorEdvardsen, Daniel Andre
dc.date.accessioned2019-05-10T13:45:55Z
dc.date.available2019-05-10T13:45:55Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er behovet for forskning på læreres valg av undervisningsmetoder i friluftsliv med orientering som undervisningstema på ungdomstrinnet. Valg av lærerens undervisningsmetoder i friluftsliv kan tolkes til å inneha en historisk plassering i norske læreplaner helt siden mønsterplan fra 1974 og frem til dagens læreplan læreplanverket for kunnskapsløftet fra 2006. Likevel indikerer nyere forskning av Abelsen & Leirhaug (2017) og Leirhaug & Arnesen (2016) at friluftsliv og bruk av friluftsliv på ungdomstrinnet, ikke helt oppnår den hensikten som er ment for opplæringen. Herunder fremmer den nylige publiserte nasjonale kartleggingsundersøkelsen av Moen, Westlie, Bjørke & Brattli (2018) at lærere bruker deduktiv undervisningsmetode, som kan oppfattes som lærerstyrende undervisning i stor grad uten at lærere klarer å inkludere induktive undervisningsmetoder, som fremmer elevaktiv læring i sin undervisning. Denne studiens funn peker ikke på et eksakt svar, den fremmer konstruktive innspill på hvordan lærere kan og bør bruke deduktiv eller induktiv undervisningsmetode i friluftsliv med orientering som undervisningstema på ungdomstrinnet. Studien differensierer to aksjoner som eksempler på lærerens valg av deduktiv eller induktiv undervisningsmetode i friluftsliv med orientering som undervisningstema på ungdomstrinnet, en på høsten og en på vinterstid. Andre perifere forklaringer relateres til at læreres bruk av induktiv undervisningsmetode kan og bør få en større plassering enn tilfellet oppleves i dagens undervisning i friluftsliv på ungdomstrinnet, dersom en skal bruke orientering som undervisningstema.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15286
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3909
dc.subjectKroppsøvingsdidaktikken_US
dc.subjectDeduktiv undervisningsmetodeen_US
dc.subjectInduktiv undervisningsmetodeen_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectLK-06en_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectFriluftsliven_US
dc.subjectOrienteringen_US
dc.subjectKonstruktivt forskningsoppleggen_US
dc.subjectForskende partnerskapen_US
dc.subjectDeltakende observasjonen_US
dc.subjectKommunikativ skyggingsloggboken_US
dc.subjectSemi-strukturerte intervjuen_US
dc.subjectDeweyen_US
dc.subjectSchönen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleLæreres valg av deduktiv eller induktiv undervisningsmetode i friluftsliv med orientering som undervisningstema – et undervisningspotensial? En aksjonsforskningsstudie basert på en lærer og en student sin bruk av deduktiv og induktiv undervisningsmetode i friluftsliv med orientering som undervisningstema på ungdomstrinnet.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)