Show simple item record

dc.contributor.advisorStein, Linda
dc.contributor.authorNoori, Husna
dc.contributor.authorFaizi, Heela
dc.date.accessioned2019-05-20T08:18:22Z
dc.date.available2019-05-20T08:18:22Z
dc.date.issued2018-05-19
dc.description.abstractI Norge har 20 % av barn 80 % av de registrerte kariesangrepene. Forskning viser at foreldres kunnskap, atferd og evne til å forstå helseinformasjon påvirker barnets tannhelse. Vi ville undersøke hvilke erfaringer tannleger/tannpleiere har vedrørende disse barna og deres foreldre. Tanker om hvordan man kan på best mulig måte ivareta disse barnas tannhelse var også av interesse. Hensikten med intervjuet var å samle inn nok erfaringskunnskap til å skrive en master om hvordan bakenforliggende faktorer og foreldre har påvirkning på barnets tannhelse. I tillegg var det ønskelig med tanker om hva helsearbeidere, spesielt innenfor tannhelsetjenesten, kan gjøre for å forbedre barnets tannhelse når foreldres kunnskap om tannhelsen er begrenset. Et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturert dybdeintervju av seks tannhelsepersonell med god erfaring med barnepasienter ble utført. Vi fant blant annet at helsepersonellets erfaring viste at kariesutvikling hos barn er multifaktoriell, med stor påvirkning fra foreldrene. Informantene mente at tannhelsepersonellets kommunikasjon og relasjon til foreldre og barn hadde stor betydning for å forebygge og behandle karies hos barn. Oppfølging av pasientene, foreldrenes oral health literacy og behandlers ivaretagelse hadde stor betydning for effektiv kommunikasjon, ifølge informantene. Samarbeid med andre sektorer innenfor samfunnet ble lagt vekt på av flere informanter, bl.a. utdanningssektoren, media og underholdningssektoren og resten av helse- og omsorgs sektoren. Noen av informantene mente at politiske føringer var viktig for å kunne få forbedring i samfunnets orale helse. Konklusjon: Kariesutvikling hos barn var avhengig av flere faktorer, der foreldrenes innflytelse og rolle var av stor betydning. Foreldrenes holdning, bakgrunn, livsstil, kunnskap og forståelse for helserelatert kunnskap (oral health literacy) påvirket barnets orale helse. Tannhelsepersonellets språk, kommunikasjonsegenskaper og motivasjon påvirket foreldrenes oral health literacy og relasjon til behandler, som igjen hadde påvirkning på forebygging og behandling av kariessykdommen. God kommunikasjon og relasjon til foreldre og barn hadde reduserende effekt på karies forekomsten. Samfunnet som helhet er ansvarlig for barnets kariesutvikling, og derfor vil et godt samarbeid innenfor flere sektorer i samfunnet gi gode resultater i forbindelse med reduksjon av karies forekomsten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15331
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDODO-3901
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Clinical dentistry disciplines: 830en_US
dc.titleTannhelsepersonells erfaringer vedrørende barn med mye karies og foreldrenes tannhelsekunnskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)