Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLetnes, Mari- Ann
dc.contributor.authorPedersen, Nina Merete
dc.date.accessioned2019-05-21T10:04:43Z
dc.date.available2019-05-21T10:04:43Z
dc.date.issued2018-10-31
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett på Meld. St. 28 og departementets ønske av fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag. Målsetningen er at elevene i grunnskolen skal få kunnskaper, ferdigheter og erfaring med innhold og arbeidsformer som avspeiler videregående opplærings mange retninger og muligheter. Som tilnærming til tematikken har jeg stilt følgende spørsmål: Hvordan utvikle materialkunnskaper gjennom eksperimentering og hvorfor er det viktig i kunst-, håndverks- og formgivingsfag? Hovedanliggende med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning materialkunnskaper kan ha for elevene i videregående skole, og hvordan eksperimentering kan forstås som en måte å innøve denne kunnskapen på. Undersøkelsen min er preget av en didaktisk tankegang der erfaringer fra egen læreprosess brukes som grunnlag for refleksjoner rundt undervisningen. Ved bruk av en kvalitativ metode har jeg søkt å finne svar på problemstillingen, der målet er å få kunnskap av egne erfaringer. Mer konkret har jeg benyttet en eksperimenterende metode, der analysen av arbeidet og resultatet av de praktiske utprøvninger har vært styrende for mine funn. Erfaringene fra dette arbeidet kobles til materialkunnskaper og eksperimentering i en opplæringskontekst. De ble undersøkt i intervju, survey og undervisningsopplegg i videregående skole. Mange elever svarte at de opplever læringsutbytte av å eksperimentere. De syntes det var bra å prøve ut nye løsninger, finne ut noe de ikke visste fra før, og å utvikle seg gjennom prosesser ved eksperimentering i materialer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15351
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3907
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleIdentitet i overflaten. En undersøkelse i skapende arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)