Show simple item record

dc.contributor.advisorRodriguez-Aranda, Claudia
dc.contributor.authorKrogstad, Marcus
dc.contributor.authorKnive, Tom Jørund
dc.date.accessioned2019-06-03T08:56:17Z
dc.date.available2019-06-03T08:56:17Z
dc.date.issued2014-05-05
dc.description.abstractAuditiv oppmerksomhet målt ved Dikotisk -Lytting (DL), ble brukt for å undersøke høyrehendte friske eldre og yngre. Normal hjernealdring og det å gjøre flere oppmerksomhetskrevende oppgaver påvirker REA i ikke tvungen tilstand (NF) for eldre. Dette ble testet ved ren DL samt ved dual task metodikk med parallell utføring av DL med motorisk oppgave, gange eller fingertapping. Eldre viste en svak nedgang i REA ved NF. Eldre viste større vansker med å eliminere REA ved FL enn unge. Motoriske oppgaver ga addidative effekter for de eldre med svekkelser i moduleringseffekter mellom FR og FL ved motoriske oppgaver, mens dette vistes kun for unge som gikk. Unge som utførte fingertapping viste en overraskende økt moduleringsevne. Gange vistes som en mindre krevende oppgave enn fingertapp for eldre. Vi undersøkte hvorvidt aldersrelatert hørselstap modererte de forventede aldersrelaterte forskjeller i DL under dual-task situasjoner. Kontroll for hørsel ved DL gav en redusert effekt mellom gruppene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15415
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleAge-related differences in dichotic listening in dual-tasks situationsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)