Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFalck Lahelle, Andreas
dc.contributor.authorEikefet, Karoline Søderholm
dc.date.accessioned2019-06-11T12:39:21Z
dc.date.available2019-06-11T12:39:21Z
dc.date.issued2018-05-07
dc.description.abstractBakgrunn: Førstegangsundersøkelsen danner et fundament for behandling i Fysioterapi. Neglekt er en vanlig tilstand etter hjerneslag og gjenspeiler ofte komplekse kliniske symptomer som medfører store funksjonelle utfordringer, og vanskeliggjør nytten av rehabilitering. I litteraturen beskrives undersøkelsen på et generelt grunnlag og det foreligger lite spesifikk og deskriptiv kunnskap på området. Hensikt: Hensikten med denne studien er å få innsikt i hva fysioterapeuter erfarer som spesielt viktig i vurdering av funksjon og potensiale for funksjonsbedring i førstegangsundersøkelsen av personer med hjerneslag og neglekt. Materiale og metode: Studiet har en fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapsteoretisk forankring. Semi-strukturert kvalitativt forskningsintervju er valgt som metode og tre fysioterapeuter med lang erfaring innenfor undersøkelse og behandling av personer med hjerneslag og negekt er intervjuet. Analyse gjennom systematisk tekstkondensering førte frem til to hovedtema. Resultater og funn: Det første hovedtema: ”Å finne ut av årsaken til pasientens problem” belyser undersøkelse som en meningsskapende prosess hvor interaksjonen mellom fysioterapeut og pasient gir grunnlag for innsikter og forståelse av pasientens problem. Kroppslig interaksjon er en integrert del av undersøkelsen, hvor endringsmuligheter utforskes gjennom å etterspørre økt oppmerksomhet mot affisert side og funksjonelt bruk av begge sider. Pasientens bevegelsesrespons anses som vesentlig for meningsskapingen. Det andre hovedtema ”Mulighet for interaksjon med omgivelsene” belyser at fysioterapeutene anser det som viktig å fremme pasientens kroppslige forankring for å muliggjøre bruk av begge kroppshalvdeler og orientering mot begge sidene av rommet. I hvilken grad dette er mulig gir innsikter om hvor dyptgripende pasientens symptomer er, og potensiale for læring og funksjonsbedring. Fysioterapeutene vektlegger å styrke pasientens forutsetninger for bevegelse og deres bevisste opplevelse av egen kropp, for å skape en kroppslig eierskapsopplevelse og følelse av kontroll ved bevegelser. Funnene i studiet indikerer at undersøkelse er noe mer enn kartlegging av funksjoner fra et 3.persons perspektiv. Resultatene impliserer et behov for å engasjere pasient i undersøkelsen og implementere deres subjektive kroppslige opplevelse og endringsmuligheter i den kliniske resonneringsprosessen rettet mot planlegging av behandling. Dette belyser undersøkelsen som en arena for å fremme funksjonsbedring da plastisitet er sterkt knyttet til den subjektive opplevelsen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15522
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3990
dc.subjectFysioterapien_US
dc.subjectHjerneslagen_US
dc.subjectNeglekten_US
dc.subjectUndersøkelseen_US
dc.subjectKroppslig interaksjonen_US
dc.subjectKroppslig forankringen_US
dc.subjectKlinisk resonneringen_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.titleEn kvalitativ intervjustudie om fysioterapeuters erfaringer med førstegangs fysioterapiundersøkelse av personer med hjerneslag og neglekt. En meningsskapende prosessen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)