Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorNilsen, Fredrik Stellander
dc.contributor.authorWien, Anders Hauge
dc.date.accessioned2008-07-16T10:39:02Z
dc.date.available2008-07-16T10:39:02Z
dc.date.issued2008-06-05
dc.description.abstractMålet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utgangspunkt i sentrale motivasjonsteorier innen shopping. I et forsøk på å utvide den eksisterende teorien inkluderte vi følelser og stressreaksjoner i analysen av shoppingmotiver. I tillegg ble butikkattributter, shoppingtid, demografi, holdninger til butikk, og butikkvalg inkludert i studien, med den hensikt å beskrive kundesegmentene. Den praktiske undersøkelsen bygger på en survey av dagligvarekunder i Tromsø. Shoppingmotivene som ble funnet var: hedonistisk, rolle, verdi, bekvemmelig, funksjonelt og produktorientert. Resultat av segmenteringsanalysen viser at det eksisterer fire segmenter av dagligvarekunder: Apatiske bekvemmelighetskunder, moderate kunder, funksjonelle opplevelseskunder og totalopplevelseskunder. De to første segmentene ser på dagligvareshopping som en plikt, mens de to siste føler det kan være en fornøyelse. Våre funn vil kunne bidra til utvikling av markedsstrategier innen dagligvarebransjen.en
dc.format.extent861007 bytes
dc.format.extent2075 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1558
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1333
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDBED-3901nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectShoppingen
dc.subjectdagligvareren
dc.subjectmotivasjonen
dc.subjecthedonistisken
dc.subjectfunksjonellen
dc.subjectsegmenteringen
dc.titleDagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsøen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record