Show simple item record

dc.contributor.advisorBoldermo, Sidsel
dc.contributor.authorNilsen, Tina
dc.contributor.authorSalamonsen, Ida
dc.date.accessioned2019-06-28T10:21:03Z
dc.date.available2019-06-28T10:21:03Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractMålsettingen med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hva lærere legger i begrepet lekpreget undervisning. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålene: 1. Hva legger førsteklasselærere i begrepet lekpreget undervisning, og på hvilken måte anser de at seksåringen lærer best? 2. På hvilken måte kan klasserommet utformes for å tilrettelegge for lekpreget undervisning? Vi har gjennomført observasjoner i fire førsteklasserom og intervjuet kontaktlærerne i de tilhørende klassene. Studiens resultater viser at våre informanter har ulik formening om hva som legges i lekpreget undervisning. Førsteklasselærerne er usikre på hvilken måte lekpreget undervisning kan gjennomføres, samt hvor mye tid en skal avsette til dette. I vårt datamateriell kommer det også frem at lærerne savner en tydeligere presisering av begrepet i styringsdokumentene, og at de dermed ser frem til den nye læreplanen som vil tre i verk i 2020. Det andre delspørsmålet utdyper hvordan seksåringen lærer best. Informantene svarte flertydig på dette spørsmålet, hvor en informant hevdet at seksåringen ville lære best av å hoppe, danse, synge, rulle og bygge. De resterende informantene pekte på at vi både trenger en lekbasert pedagogikk og en teoretisk tilnærming i første klasse. Funnene fra forskningsspørsmål 2 viser at klasserommet i liten grad er tilpasset skolestarteren, da det preges av en hard funksjonalitet. Klasserommets funksjonalitet påvirker hvilke aktiviteter læreren kan igangsette, og hvilke muligheter aktørene finner. Vi håper at denne avhandlingen vil være med på å gi innsikt om temaet, samt bidra til økt kunnskap og inspirasjon knyttet til lekpreget undervisning i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15625
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectLekpreget undervisningen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectFørsteklasseen_US
dc.subjectSkolestarterenen_US
dc.subjectKlasserommets utformingen_US
dc.subjectHelhetlig læringen_US
dc.subjectLekende læringen_US
dc.subjectLærerik leken_US
dc.subjectLekbasert pedagogikken_US
dc.subjectLekpregede aktiviteteren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title«Seksåringene lærer best ved å synge, hoppe, pusle, bygge, snakke og rulle». En kvalitativ studie om lekpreget undervisning i førsteklasse.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)