dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.advisor | Wiik, Miriam | |
dc.contributor.author | Hansen, Silje | |
dc.contributor.author | Nøkland Sollied, Siri | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T10:34:55Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T10:34:55Z | |
dc.date.issued | 2019-05-13 | |
dc.description.abstract | I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes språkkompetanse, utenom norsk, ikke ansees som ressurs.
Bakgrunnen for valg av tema har vært et ønske om å ha en ressursorientert tilnærming til flerspråkligheten som er i klasserommet, hvor elevenes språkkompetanse synliggjøres som ressurs, både for den enkelte og for fellesskapet. Formålet med denne studien var å få innsikt og erfaring ved bruk av elevers språk som ressurs inn i undervisning gjennom drama som metode. Vi har ut i fra dette planlagt og gjennomført et dramabasert undervisningsopplegg i en klasse på småtrinnet, hvor elevenes flerspråklighet ble inkludert i det faglige arbeidet. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign og vi har samlet inn data gjennom deltakende observasjon, gruppeintervjuer med elever, samtale med klassens lærer og refleksjonssamtaler oss imellom.
Våre funn er mange og sammensatte da vi har vært interessert i effekter som er å finne i elevgruppen, men også muligheter og utfordringer knyttet til lærerrollen. Vi finner blant annet at dramabasert undervisning i kombinasjon med tematikken flerspråklighet gir muligheter for engasjerende og holdningsskapende undervisning der elevene kan utvikle sin flerspråklige identitet. Videre gir slik undervisning elevene mulighet til å få bruke og vise sin språkkompetanse, lære av hverandre og sammen utvikle sin metaspråklige bevissthet. Vi finner også at lærerens språkkompetanse kan utfordres når elevenes flerspråklighet inkluderes, men samtidig ser vi at dette byr på muligheten til å løfte frem elevene som ressurser inn i språkarbeidet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15629 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Flerspråklighet som ressurs | en_US |
dc.subject | Dramabasert undervisning | en_US |
dc.subject | Identitet | en_US |
dc.subject | Flerspråklig identitet | en_US |
dc.subject | Drama | en_US |
dc.subject | Metaspråklig bevissthet | en_US |
dc.subject | Kontrastiv undervisning | en_US |
dc.subject | Språksammenligning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs.
En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |