Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.advisorWiik, Miriam
dc.contributor.authorHansen, Silje
dc.contributor.authorNøkland Sollied, Siri
dc.date.accessioned2019-06-28T10:34:55Z
dc.date.available2019-06-28T10:34:55Z
dc.date.issued2019-05-13
dc.description.abstractI skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes språkkompetanse, utenom norsk, ikke ansees som ressurs. Bakgrunnen for valg av tema har vært et ønske om å ha en ressursorientert tilnærming til flerspråkligheten som er i klasserommet, hvor elevenes språkkompetanse synliggjøres som ressurs, både for den enkelte og for fellesskapet. Formålet med denne studien var å få innsikt og erfaring ved bruk av elevers språk som ressurs inn i undervisning gjennom drama som metode. Vi har ut i fra dette planlagt og gjennomført et dramabasert undervisningsopplegg i en klasse på småtrinnet, hvor elevenes flerspråklighet ble inkludert i det faglige arbeidet. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign og vi har samlet inn data gjennom deltakende observasjon, gruppeintervjuer med elever, samtale med klassens lærer og refleksjonssamtaler oss imellom. Våre funn er mange og sammensatte da vi har vært interessert i effekter som er å finne i elevgruppen, men også muligheter og utfordringer knyttet til lærerrollen. Vi finner blant annet at dramabasert undervisning i kombinasjon med tematikken flerspråklighet gir muligheter for engasjerende og holdningsskapende undervisning der elevene kan utvikle sin flerspråklige identitet. Videre gir slik undervisning elevene mulighet til å få bruke og vise sin språkkompetanse, lære av hverandre og sammen utvikle sin metaspråklige bevissthet. Vi finner også at lærerens språkkompetanse kan utfordres når elevenes flerspråklighet inkluderes, men samtidig ser vi at dette byr på muligheten til å løfte frem elevene som ressurser inn i språkarbeidet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15629
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectFlerspråklighet som ressursen_US
dc.subjectDramabasert undervisningen_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectFlerspråklig identiteten_US
dc.subjectDramaen_US
dc.subjectMetaspråklig bevisstheten_US
dc.subjectKontrastiv undervisningen_US
dc.subjectSpråksammenligningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleFlerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metodeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)