Show simple item record

dc.contributor.advisorRosøy Steele, Annfrid
dc.contributor.authorHaaland, Elisabeth Vorin
dc.date.accessioned2019-06-28T12:06:48Z
dc.date.available2019-06-28T12:06:48Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg hatt elevmedvirkning som tema, og problemstillingen min har vært: Hvilket fokus har lærere på elevmedvirkning i klasserommet? For å avgrense studien har jeg benyttet forskningsspørsmålene: a) Hvordan legger lærere opp til elevmedvirkning gjennom didaktiske grep i undervisningen? b) Hvilket utbytte fremheves av lærerne at elevene får av elevmedvirkning? Jeg har utført to intervjuer med erfarne lærere, og observert en parallellklasse med tre lærere i en uke. Gjennom en analyse og drøfting av empirien, har jeg besvart studiens problemstilling. Det har vist seg at det ikke er et likt fokus på elevmedvirkning i klasserommet. Sosial kompetanse er et stort fokus hos den ene læreren, mens andre praktiserer ulike metodeinnlæringer. Det kan fort lages omfattende undervisningsopplegg for å inkludere elevmedvirkning i klasserommet, i stedet for å trekke det inn i den tradisjonelle undervisningen. Det er dermed ikke overraskende at lærere synes dette er tidkrevende, og at de ønsker seg mer kompetanse på området. Samtidig ser vi at lærere ser nyttigheten av elevmedvirkning i sine klasser. Lærerne uttrykker at et utbytte for elevene er å være en del av fellesskapet og at de føler seg inkludert. Elevmedvirkning kan muligens også føre til at elever utvikler sitt selvbilde.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15640
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectElevmedvirkningen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectRelasjoneren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleFremtidens medborgere. En kvalitativ studie om læreres fokus på elevmedvirkning i klasserommeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)