dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Bergvoll, Katarina Josefine | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T12:11:12Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T12:11:12Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere i matematikk på ungdomskolen forstår og praktiserer praktisk matematikk i sin undervisning. I tillegg ønsket jeg å finne svar på om praktisk matematikk fremmer tilpasset opplæring. Hensikten med denne undersøkelsen har vært å få en forståelse av hva praktisk matematikk egentlig er, samt finne ut av om det kan være med på å fremme tilpasset opplæring.
Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tema har jeg i det andre kapitlet trukket fram ulike læringssyn, teori om figurativ og operasjonell kunnskap, relasjonell og instrumentell forståelse, tilpasset opplæring, praktisk matematikk og motivasjon for matematikkfaget.
Studiet mitt tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign. Innsamlingen av dataen fant sted på tre ulike klassetrinn ved ulike ungdomsskoler. Som metode har jeg benyttet meg av observasjon og intervju, der jeg i etterkant analyserte dataene og tolket datamaterialet ved å se etter sammenhenger og forskjeller hos informantene mine.
Jeg valgte å se på det analyserte datamaterialet som en helhet og kom frem til at det finnes flere ulike forståelser av begrepet praktisk matematikk. Dette gjør at lærerne praktiserer dette ulikt i undervisningen sin, men at praktisk matematikk er med på å fremme tilpasset opplæring og motivasjon for faget hos elevene ved at man når flere elever. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15641 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Praktisk matematikk. Hvordan forstår og praktiserer lærere i matematikk i ungdomskolen praktisk matematikk i undervisningen? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |