Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorBergvoll, Katarina Josefine
dc.date.accessioned2019-06-28T12:11:12Z
dc.date.available2019-06-28T12:11:12Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere i matematikk på ungdomskolen forstår og praktiserer praktisk matematikk i sin undervisning. I tillegg ønsket jeg å finne svar på om praktisk matematikk fremmer tilpasset opplæring. Hensikten med denne undersøkelsen har vært å få en forståelse av hva praktisk matematikk egentlig er, samt finne ut av om det kan være med på å fremme tilpasset opplæring. Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tema har jeg i det andre kapitlet trukket fram ulike læringssyn, teori om figurativ og operasjonell kunnskap, relasjonell og instrumentell forståelse, tilpasset opplæring, praktisk matematikk og motivasjon for matematikkfaget. Studiet mitt tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign. Innsamlingen av dataen fant sted på tre ulike klassetrinn ved ulike ungdomsskoler. Som metode har jeg benyttet meg av observasjon og intervju, der jeg i etterkant analyserte dataene og tolket datamaterialet ved å se etter sammenhenger og forskjeller hos informantene mine. Jeg valgte å se på det analyserte datamaterialet som en helhet og kom frem til at det finnes flere ulike forståelser av begrepet praktisk matematikk. Dette gjør at lærerne praktiserer dette ulikt i undervisningen sin, men at praktisk matematikk er med på å fremme tilpasset opplæring og motivasjon for faget hos elevene ved at man når flere elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15641
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titlePraktisk matematikk. Hvordan forstår og praktiserer lærere i matematikk i ungdomskolen praktisk matematikk i undervisningen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)